Har tänkt montera upp mitt nya skåp i badrummet men eftersom jag är helt novis på att koppla el så skulle hjälp uppskattas av någon som kan!
Ur väggen kommer det 3 st kablar med färgerna svart, grön/gul & blå.
Men i skåpet finns det bara plats för 2 kablar?
Färgerna som kablarna i skåpet har är brun och blå.

Kan det vara läge att ta hit någon som vet vad han gör?:)
 
Lidstrom skrev:
Kan det vara läge att ta hit någon som vet vad han gör?:)
Låter som en kanonidé. d^_^b

/jbr
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Grön/gul är jordkabeln. Finns det ingenstans på skåpet att koppla in denna? Låter mycket märkligt om det är ett badrumsskåp!

Instämmer nog med jbr
 
Nix det finns ingenstans att koppla in den
Köper nog era tips att ta hit någon som kan
 
Om det är dubbelisolerat behövs väl ingen jord? Eller missar jag något?
Rätt eller fel, jag hade kopplat blå mot blå (detta är med största sannolikhet din nolla) och svart mot brun (din fas).
Se dock till att ha slagit ifrån/skruvat ur säkringen dit först så det är strömlöst. Vet du inte vilken det är stänger du av huvudbrytaren och låter någon stå bredvid med ficklampa om det blir för mörkt.
Även om det är en skyddsjord som blir över skulle jag vilja isolera änden på den iaf. (En liten wago kanske)
 
Ditt skåp har förmodligen ingenting som kan jordas, dvs allt det elektriska är dubbelisolerat. Det bör vara enkelt att se om det är så (allt i plast, inga metalldelar i närheten av det elektriska).
Då lägger du helt enkelt jordledaren åt sidan i skåpet.
 
Det är bara plast runtom uttaget
Är det den grön/gula som är jordledare?
 
Lidstrom skrev:
Det är bara plast runtom uttaget
Är det den grön/gula som är jordledare?
Har du denna symbolen?
dubbelisolerat.gif
Den betyder att det är dubbelisolerad, och då bör du som redan sagt kunna strunta i jorden.

Man bör kunna förutsätta att den gulgröna är jordledare (skyddsjord). (Den ska inte användas till annat, men tyvärr kan man inte alltid vara helt hundra på det.)
 
Jo den symbolen har jag, ska jag koppla blå mot blå och svart mot brun och strunta i den grön/gula..?
 
Lidstrom skrev:
Jo den symbolen har jag, ska jag koppla blå mot blå och svart mot brun och strunta i den grön/gula..?
Det är så jag kan tolka det utifrån den info du gett oss ja. Se dock till att jorden inte kan komma emot något annat.
 
Stort tack alla som hjälpt mig, nu lyser det !
 
Och inte för mycke skalade ledare och sånt vid anslutningen m.m., hoppas jag. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Och inte för mycke skalade ledare och sånt vid anslutningen m.m., hoppas jag. :)

//Patrik
Är det vanligt att nybörjare skalar för mycket? Att det finns synlig kopparledare vid sockerbiten etc i armaturen?

/H
 
hen_rik79 skrev:
Är det vanligt att nybörjare skalar för mycket? Att det finns synlig kopparledare vid sockerbiten etc i armaturen?

/H
Det förekommer...:rolleyes:
 
Lånar tråden lite då jag tänkte skapa en med samma titel, men med en lite annan fråga.

Vårt skåp levererades färdigt med en anslutningskabel (ser ut som ca 1 meter EKK, 3G1.5) men utan stickpropp. Hur planerar jag inkoppling av ett sådant på snyggast sätt? Är det VP som skall mynnas ut i en utanpåliggande anslutningsdosa övanför skåpet där man sen kopplar in det, för kopplingsdosa i badrummet går väl bort? Annat alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.