Hej!
Behöver lite hjälp med ett byte av ett befintligt 400v element till ett LVI 400v element.

Det gamla elementet finns det 3 trådar, 2 faser (svart och blå) och jord. Den blå är en fas då jag har kollat i centralen.

Det nya element har 5 trådar (svart, svartvit, jord, blå, brun) så nu undrar jag hur man ska koppla det nya elementet?

Mvh Mattias
 
  • En hand håller en öppen nätverksuttags-plint med färgkodade trådar anslutna: brunt, blått, orange, grönt och vit/svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation, vägguttag utan frontplatta, WAGO klämmor, gula och blå kablar, trävägg och grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet elektriskt uttag med synliga ledningar och anslutningar, på en strukturerad ytmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad elutrustning, kablar, transformator och skruvar på textilklädd golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har du öppnat stickproppen? Matningen ska kopplas in i dosan som tillhör elementet, där är det tydligt vart trådarna ska sitta, och sedan är det bara att sätta i stickproppen i den dosan.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Titta i installationsanvisningen som följer med.
LVI, PAX m.fl verkar ha en standard som ser ut så här

Elektriskt schema över kopplingar för värmesystem med master- och slavradiator, 400V och 230V strömkällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De extra två ledarna som du inte känner igen är alltså nattsänkning och utgång till slavradiator.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför har du öppnat stickproppen? Matningen ska kopplas in i dosan som tillhör elementet, där är det tydligt vart trådarna ska sitta, och sedan är det bara att sätta i stickproppen i den dosan.
Bara för att det fanns bara 3 trådar fram från det gamla elementet å jag undra om det gick å använda bara 3 från det nya elementet för att få det att funka.
Eller måste jag byta element?
Mvh Mattias
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Titta i installationsanvisningen som följer med.
LVI, PAX m.fl verkar ha en standard som ser ut så här

[bild]

De extra två ledarna som du inte känner igen är alltså nattsänkning och utgång till slavradiator.
Tack! Då måste det bli de 2 svarta kablarna och jorden jag ska använda?
Mvh Mattias
 
Du ska koppla in den blå och den svarta i matande kabel på N och L i dosan samt gulgrön på PE. Sedan är det färdigtkopplat och det är bara att sätta i den fempoliga stickkontakten så funkar det. Du ska alltså byta ut den g:a kopplingsdosan till den anslutningsdosa som följer med elementet
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du ska koppla in den blå och den svarta i matande kabel på N och L i dosan samt gulgrön på PE. Sedan är det färdigtkopplat och det är bara att sätta i den fempoliga stickkontakten så funkar det. Du ska alltså byta ut den g:a kopplingsdosan till den anslutningsdosa som följer med elementet
Okej, tack för hjälpen. Då får jag hitta på en sån där anslutningsdosa då jag inte fick nån med elementet.
 
M mhammarn skrev:
Okej, tack för hjälpen. Då får jag hitta på en sån där anslutningsdosa då jag inte fick nån med elementet.
??

Det brukar väl alltid vara med, eller köpte du begagnat?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du ska koppla in den blå och den svarta i matande kabel på N och L i dosan samt gulgrön på PE. Sedan är det färdigtkopplat och det är bara att sätta i den fempoliga stickkontakten så funkar det. Du ska alltså byta ut den g:a kopplingsdosan till den anslutningsdosa som följer med elementet
Fanns väl ingen nolla framdragen?
Bara jord och 2 faser
 
H hempularen skrev:
??

Det brukar väl alltid vara med, eller köpte du begagnat?
Begagnat
 
nino nino skrev:
Fanns väl ingen nolla framdragen?
Bara jord och 2 faser
Nej, men den anslutningen i kopplingsdosan är märkt N, det är (dumt nog) samma dosa och inkoppling för enfas 230V radiatorer. Hade varit bättre om elementtillverkarna hade gjort dosorna med en egen anslutning för N, som då inte kopplas i anslutningskabeln till en 400V radiator.
 
M mhammarn skrev:
Begagnat
Om du inte skaffar en dosa så ska elementet anslutas på den bruna och blå samt jord, dom svarta ska "parkeras" i tex en Wago 222
 
E elmont skrev:
Om du inte skaffar en dosa så ska elementet anslutas på den bruna och blå samt jord, dom svarta ska "parkeras" i tex en Wago 222
Enligt installationanvisningen som Bo Siltberg skicka så ser det ut som den svart/vita (1) och svart (2) är faser för 400v element? Eller tänker jag fel?
 
Ja, du ser siffrorna 1 och 2 i stickproppen. Man ser det även på hur de olika sladdarna används i elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.