Hej alla glada!
Är i fjällen med nya 400v element.... Det har suttit 400v element här tidigare, jag har ärvt denna stuga och var tyvärr inte inblandad i demonteringen som gjordes.
Hjälp mig snälla!

Jag har en multimeter att mäta med. Kan jag snälla få en enkel guide hur jag mätar kablarna för att koppla ihop detta?

Internet uppkopplingen här är minst sagt svajig så jag måste åka iväg en bit för att kunna läsa svaren :)
Har ni något mer att säga så kom gärna med tips.

Ja, jag vet att detta ska utföras av elektriker. Men jag befinner mig i västerbottens fjällvärld och utetempen är just nu -26 grader och byggboomen här gör att ingen elektriker är sugen på att jobba åt en halvfattig knegare....
 
  • Öppen eluttag med synliga kablar och anslutningar på en vägg, installationsarbete ser pågående ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningsschema för anslutning av 400V värmeelement med varningstext på svenska och finska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställ multimetern i läge V~ och mät fram två kablar du får ungefär 400 V mellan. Gulgrön ska vara jord.
 
Har de nya elementen en kontakt som ansluts i väggdosan, eller hur tänkte du få fast sladdarna?
 
useless useless skrev:
Har de nya elementen en kontakt som ansluts i väggdosan, eller hur tänkte du få fast sladdarna?
Hej.

Nej, nya elementen har ingen kontakt. Det följer med en ny kopplingsdosa.
 
Ok. Jag gissar att de två övre sladdarna (grön och brun) är varsin fas och den svarta är för rundstyrning. Men för att vara säker behöver man titta i andra änden.
 
V ViktorHg skrev:
Ställ multimetern i läge V~ och mät fram två kablar du får ungefär 400 V mellan. Gulgrön ska vara jord.
Hej!

Tack, ursäkta min låga nivå nu.
Jag tar alltså den röda stickan och mätar mot en kabel och den svarta mot jorden. Dom två kablarna som visar 400v isch kopplar jag enligt bilden som följer med (finns bild i mitt första inlägg).
Spelar det någon roll vilken som är L1, L2 på ett element? Om ja, hur tar jag reda på det?

Sätter jag bara någon Wago koppling på trådarna som blir "över". Jag förstår att det kan vara ihopkopplat med fler element, men det får jag klura vidare på senare....
 
Först och främst måste du ha ett mätinstrument som klarar och är godkänt för 400V...
Sen bör det vara:
230 V mellan grön/gul och grön
230 V mellan grön/gul och brun
400 V mellan grön och brun.

Men med tanke på frågorna kanske det är säkrast att du ber någon hjälpa dig på plats istället för att chansa? Jobbet är behörighetskrävande så är det sagt...
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.