Hej,

Jag har en 12-230 inverter i husvagnen som i nuläget kopplas in via stickpropp. Jag skulle vilja få det inkopplat in så att det är en fast anslutning ut på 230V-sidan istället för stickkontakt. Det som är lite speciellt med inverter är detta med jord. Som jag tolkar det så är den jordad i själva enheten isig. Har läst otaliga trådar gällande jordning och jordfelsbrytare m.m och brukar finnas många åsikter och idéer om hur det fungerar men själv är jag fortfarande inte hundra på hur det funkar.

Hur skall man koppa in nuvarande kablar som går till N respektive L till en 3-ledarkabel med CEE-kontakt? Jag tänkte i min okunskap att jord borde vara ihop med nolla men tittar man på de bifogade bilderna går det 2 kablar till L, är det fas respektive jord? För att förtydliga bilderna, 2 vita kablar går till L och 1 röd till N.

230V kabeln går direkt till en CEE-kontakt som stoppas i vanliga kontakten där inkommande el i de fall det finns 230V landström tillgängligt kopplas in. Så man kan helt enkelt alternera manuellt mellan 230V från inverter alt. från landström. Så är tanken i alla fall.

Är det möjligt att göra en säker fast inkoppling av 230-kabeln istället för att använda stickpropp?
 
  • Inverterns insida med kablar anslutna till skruvanslutningar, två vita till L och en röd till N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inverterns interna anslutningar med vita kablar kopplade till L och en röd kabel till N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en 12-230V inverter med vit och röd kabel ansluten till kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innandömet av en inverter med elektriska anslutningar och kablar märkta L och N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inverter ZX-12V-220V med kablar anslutna till terminaler inuti husvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en öppnad inverter med kablar och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inverter i husvagn med kopplade kablar till säkringsmodul, söker råd för fast anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hc77 skrev:
Jag har en 12-230 inverter i husvagnen som i nuläget kopplas in via stickpropp. Jag skulle vilja få det inkopplat in så att det är en fast anslutning ut på 230V-sidan istället för stickkontakt.
Fast anslutning till vad? En blå CEE216-hona i andra änden?

Inverters brukar ha någon form av mittpunktsjordning. Försök inte använda ena polen som skyddsjord. Din inverter ser ut att sakna ett skyddsjordat uttag? Jag ser ju bara baksidan på det. Om det finns en skyddsjord som kan användas får du se efter i bruksanvisningen. Det kan då ha ett inbyggt jordfelsskydd som är lika känsligt som en vanligt jordfelsbrytare.

I annat fall är inte denna inverter avsedd för ett skyddsjordat system och är därmed endast lämplig för att driva enstaka apparater, inte en hel husvagn.
 
Inverter med multifunktionsdisplay och universellt AC-uttag lämpligt för olika kontaktyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar. Jo, kopplat till en blå CEE216 hona i andra änden.

Jag tog för givet att invertern är konstruerad så den är skyddsjordad, men det kanske man uppenbarligen inte skall ta för givet.

Uttaget är av någon internationell variant som skall passa olika typer av kontakter verkar det som. Se bild. En stor anledning till att jag skulle vilja få gjort en fast inkoppling.

Läste följande på en annan sida gällande jordning på inverters och antog därmed att konstruktionen var liknande på den som jag har:



”CE märkta invertrar har alltid jordade uttag, för 220-240Ac spänningen. (uton kanske dom allra små, för mobiltelefon laddare mm.)

Dessa uttags skydsjord är kopplat till inverterns metallhöje och metallhöljet kopplad via en STOR BIPOLÄR KONDENSATOR till inkommande batterispänningens MINUS”
 
Ser ut som att en engelsk stickpropp passar där, och då får du kanske skyddsjordning...
Vad säger bruksanvisningen?
Finns det en JFB i husvagnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.