Jag har två lokala nätverk där båda normalt har uppkoppling mot Internet.

1) UDR, AP och Homey uppkopplat till fibern

2) Huawei 4G-modem, HA

Går det på något sätt att kunna styra Homey från HA om fibern går ner?
 
Byt din UDR mot en router/brandvägg med dubbla WAN.
 
Hur hjälper det mig, mitt modem har ingen ethernet-port.
 
Skulle du kunna tala om vad den har då? Eller måste vi fortsätta gissa?
 
Den har wifi.
 
Tanken är att min Homey inte ska nå Internet när fibern är borta men jag ska kunna nå Homeyn från HA.
 
D Derbyboy skrev:
Hur hjälper det mig, mitt modem har ingen ethernet-port.
Skaffa en repeater/brygga med Ethernetport. Konfigurera den som brygga (så slipper du ett extra WLAN).
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Märklig kravbild, vill du förklara mer?
 
Jag har ett ordinarie nätverk med fiberuppkoppling. Ibland går fibern ner (senast igår). På det ordineraie nätverket finns det flera AP, kameror och en Homey.

På samma adress finns även ett helt fristående system med ett 4G-modem och HA. Till HA har jag flera olika sensorer där jag kan läsa av kritisk data, tex temp i kyl eller temp i krypgrund.

Jag skulle väldigt gärna vilja få kontakt med Homey när fibern ligger nere.

En ren failoverfunktion vore väl najs men mitt bredband drar massor av Gb/dag så det skulle kräva ett saftigt 4G-abonameng (det jag har idag ger 1GB för 29 kr).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Skaffa en repeater/brygga med Ethernetport. Konfigurera den som brygga (så slipper du ett extra WLAN).
Berätta mer, kan jag ha kvar mina kompoonenter jag har idag men köpa till en brygga?
 
UniFi LTE Pro och en Dream Router skulle fungera men kostar en hel del att byta ut din router+modem.

Annars finns det lite billigare lösningar för konsument. Du vill ha en router med inbyggt 4G-modem och fail-over, typ ASUS 4G-AC86U. Du vill inte försöka dig på någon lösning som använder existerande modem.
 
Nej, jag vill inte ha failover på det viset.

UDR = dream router
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Så du vill bara ha åtkomst till HA från internet om din fiber går ner?
 
J
Utan att ha förstått hur näten hänger helt och hållet och om Homey kräver åtkomst till molnet, så borde du ju kunna komma åt HA utifrån via HA Cloud/Nabu Casa om Homey kan kommunicera med HA lokalt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Tänk er två helt separata nätverk som ska sammankopplas….lokalt…bridge låter ju som det jag ska ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.