Skall försöka få ihop golvvärmen med fördelaren och tror att jag har listat rätt saker.

Förutsättningarna är att jag skall ha en bit PEX mellan fördelaren och ut ur väggen, när den kommit ut ur väggen en 90 vinkel och sedan kopparrör till golvslingan som är PEX där det också blir en 90 vinkel mellan koppar och PEX. Kan dessa prylar + lite 22mm hårda koppar rör funka ihop?

Hur tätt brukar klamra rör, 22mm- 1m, 12mm- 60cm?

Best. nr.BenämningPrisAntalSumma
5952_1.jpg5955PEX halvkoppling 20x239,80 kr/st st159,20 kr
3585_1.jpg3592Klämkoppl. vinkel 22x20R utv70,40 kr/st st281,60 kr
3680_1.jpg3685Stödhylsa 224,50 kr/st st45,00 kr
3674_1.jpg3678Klämkoppl. vinkel 2288,90 kr/st st177,80 kr
 
Är det rätt att anta att PEXen till golvslingan är 20mm?
Det känns som du missat någradelar för att få ihop det.
Tex delar för kopplingen av PEX på fördelaren.

Som jag ser det nu har du en halvkoppling till golvslingan som kopplas på en 90graders, där det kommer kopparrör 22mm till ytterligare en 90vinkel med kopparrör till fördelaren?!
 
Det stämmer bra att det är 20 PEX i golvet. Kopplingen mot fördelaren har jag redan, de följde med utbyggnadssatsen. Vinkeln med klämmkoppling på båda sidor är till en böj mitt på koppar röret.
 
Om du har 22mm klämring in på fördelaren, så det jag inget problem med din lista. Men där brukar det väl sitta halvkopplingar, eller R20?!
 
Har jag förstått det rätt så skall halvkopplingen i listan för 20 PEX funka mot vinkeln som har utvändig gänga på ena och 22 klämkoppling på de andra sidan. Andra änden på PEX:en med halvkopplingen för PEX skall anslutas till fördelaren och dit har jag redan rätt koppling.
 
Ahh, två halvkopplingar per slangända mao.
Jag tokade det som att du ville köra koppar till fördelaren.
Ska rören gå synligt? Annars är det väl ingen större nytta av kopparrör i den lösningen?
 
Det är jag som inte kan uttrycka mina rör-talanger... Det blir en stump PEX så jag slipper 2 skarvar i skåpet. Se skall gå på väggen i tvättstugan så det får bli koppar. Hade först tänkt dra PEX, men jag tror inte det blir snyggt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Då var det beställt!

Stort tack för hjälpen! Skall bli intressant att se om praktiken stämmer överens med teorin. :)

Det som kommer bli den värsta delen i detta projekt är att montera förlängning av fördelare och öppna kontrollboxen. Klåparna som monterat boxen har satt den så jag tror jag måste kapa i väggen för att komma åt två av skruvarna. :(
 
Se till att din pex slang är 100% diffusionstät. Glöm inte stödhylsor anpassade till pex om det är vanlig pex. Om det är alu pex, kör presskopplingar. Sedan om du ansluter till befintligt radiatorsystem måste du ha en sluten krets med pump som höjer flödet. Högt flöde på golvvärme, lågt på radiatorer.
 
Slangen är Wirsbo för golvvärme så den skall nog vara tät (den ligger redan ingjuten så det gör inte göra så mycket ät nu heller). Kopplingarna är speciellt för PEX så de har inbyggda stödhylsor. Jag har bara golvvärme och ca 80m2 överkap idag så det skall funka bra och utan shunt. Tack för råden iaf det är precis det man behöver tänka på!
 
Tänk på att halvkopplingen till pex brukar behöva en avfasad kant på kopplingen du ska gänga den på. Går inte på plan yta, plana ytor är för vanliga halvkopplingar. För att t.ex ansluta en spolkran.

Sedan måste du ha koll på märken. Tex halvkopplingar för plast gjorda av annat märke än vatette får absolut inte användas till vatette kopplingar men vatette halvkopplingar kan användas till andra märkens kopplingar bara godset är detsamma. Sedan står det om halvkopplingen är A & X vilket innebär att den kan användas till både alu pex och vanlig pex.
 
Intressant information. Hur menar du med att dne skall ha avfasad kant?
 
  • Gilla
DonaldDuck
  • Laddar…
Jag tror jag har koll på det. Det var Roth kopplingar jag beställde och det står de skall funka mot slät yta som vinklarna har.
 
OK de HK vi kör funkar bara mot avfasad yta, å andra sidan kör vi bara alu pex, men det är ju bara och se när du får dem :). Hempularen, avfasad = klämringskoppling där man plockar bort konan och sätter dit HK för alu pex.
 
Robinvvs skrev:
OK de HK vi kör funkar bara mot avfasad yta, å andra sidan kör vi bara alu pex, men det är ju bara och se när du får dem :). Hempularen, avfasad = klämringskoppling där man plockar bort konan och sätter dit HK för alu pex.
Kollegan kollade upp det åt mig. Det finns HK för vanlig pex som funkar som vanlig HK, däremot så använder vi det aldrig eftersom de har en tendens att släppa. Eftersom HK är en skärkoppling och inte en klämringskoppling. Om vi mot förmodan kör pex blir det med stödhylsa och klämringskoppling. Annars HK till alu pex som bara funkar mot "avfasad" yta, men, vi kör 99% press. Halvkopplingar allmänt får man t.ex inte använda till gas. Och de kollegor som jobbat länge gillar inte vanlig pex med HK.

PS: Har precis gjort om en modul i en fastighet där HK för vanlig pex släppt om och om igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.