Bowman
Jag har googlat på lite olika ord, men hittar inget vettigt.
Jag skulle alltså behöva förlänga en kabel som är delvis nedgrävd eftersom den förra förlängningen som fanns hade ärgat sönder. Det var en elektriker som drog isär allt så jag betänkte hur det såg ut innan, och sen kopplade han ihop det tillfälligt med wago kopplingar. Men jag vill göra det mer beständigt för utomhusbruk, samt få in kabeln i , med den nya sammanfogningen i ett rör som jag sedan gräver ned lite.

Vulktejp över fogen kanske? Men hur sätter man ihop själva kablarna? Löda?

Vad finns det för möjligheter som inte bygger på så mycket på skarven?
 
Redigerat:
Jag sitter dumt till nu men jag har för mig att Jula har en skarv man får gräva ner.
 
Be din elektriker skarva kabeln så gör han det med en riktig skarv avsedd för markförläggning, antingen med crimphylsor lr skruvförbandshylsor o anpassad krympslang.
 
Bowman
wertok skrev:
Jag sitter dumt till nu men jag har för mig att Jula har en skarv man får gräva ner.
Ja ok, skall kolla om jag hittar nåt där.



DjAlbert skrev:
Be din elektriker skarva kabeln så gör han det med en riktig skarv avsedd för markförläggning, antingen med crimphylsor lr skruvförbandshylsor o anpassad krympslang.

Tänkte jag skulle slippa ta hit elektriker igen då jag är säker nog på att göra arbetet själv, bortsett från ett par teknikaliteter :) och sparar då ett par hundralappar eller t.o.m tusenlappar.

Skall kolla på crimphylsor eller skruv grejorna.
Tack!
 
Bowman
Taxen skrev:
Häe finns en variant från Jula.
[länk]
Ja där är ju ett alternativ ju. Då kan man ju använda wago kopplingar med, gillar dom :)
Dock så hade det vart smidigare med en tajtare sammanfogning som kan ligga i röret jag skall ha kabeln i.
Lutar åt crimphylsor och vulktejp, det borde ju hålla?
 
Bowman
Ja det blev skarvhylsor och vulktejp skyddat i rör, det lär ju hålla många år, eller tills nästa i alla fall då jag byter ut hela skiten. :)

Men en annan fråga gällande detta, det är inte olikfärgade kablar i ena kabeln, jag fipplade till det så jag inte visste vilken som var vilken så klart. Jag tänkte att jag mäter med en spänningstestare, sån med en tråd emellan två handtag med piggar :)

Men när jag testar, mellan vad jag tror är fas och nolla, så löser jordfelsbrytaren?!
Är det så känsligt, eller är nåt fel?
 
Bowman skrev:
Men när jag testar, mellan vad jag tror är fas och nolla, så löser jordfelsbrytaren?!
Är det så känsligt, eller är nåt fel?
Mellan fas och nolla ska den inte lösa. Det är helt normalt att det går ström den vägen.

Kan du ha testat mellan fas och jord? I så fall är det möjligt/troligt/vanligt att en testar med lysdioder drar för mycket ström så att jordfelsbrytaren löser.

Edit: "För mycket" var dumt ordval. "Så mycket" kanske är bättre. Det är alltså inget fel att "lysdiodspennan" löser JFB.
 
Redigerat:
Bowman
Alfredo skrev:
Mellan fas och nolla ska den inte lösa. Det är helt normalt att det går ström den vägen.

Kan du ha testat mellan fas och jord? I så fall är det möjligt/troligt/vanligt att en testar med lysdioder drar för mycket ström så att jordfelsbrytaren löser.

Edit: "För mycket" var dumt ordval. "Så mycket" kanske är bättre. Det är alltså inget fel att "lysdiodspennan" löser JFB.
Nej mellan två ledare hände inget, men mellan två så lös dioderna till och så gick jfb.
Fan vad skumt el kan vara alltså.
 
Bowman skrev:
Nej mellan två ledare hände inget, men mellan två så lös dioderna till och så gick jfb.
Fan vad skumt el kan vara alltså.
Hänger inte helt med hur du mätt men,

Mäter du mellan två faser ska du få ca 400 V. JFB ska ej lösa.
Mäter du mellan en fas och nolla ska du få ca 230 V. JFB ska ej lösa.
Mäter du mellan en fas och skyddsjord ska du få ca 230 V. JFB löser troligen/möjligen/kanske.

JFB löser om strömmen som "smiter iväg" är för stor. En "lysdiodstestare" ligger mycket troligt i närheten av denna gräns.
 
Bowman
Alfredo skrev:
Hänger inte helt med hur du mätt men,

Mäter du mellan två faser ska du få ca 400 V. JFB ska ej lösa.
Mäter du mellan en fas och nolla ska du få ca 230 V. JFB ska ej lösa.
Mäter du mellan en fas och skyddsjord ska du få ca 230 V. JFB löser troligen/möjligen/kanske.

JFB löser om strömmen som "smiter iväg" är för stor. En "lysdiodstestare" ligger mycket troligt i närheten av denna gräns.
Ja ok, då var det ännu en gång inte så lätt som jag trott, och jag får plocka av skarvhylsorna en fjärde gång... Yaay, denna gången har jag i alla fall inte vulkat med.. :)

Det jobbiga är att det sitter ett ljusrelä i mellan med som får tejpas för emellan för att ge ström fram så jag kan se om det funkar.
Dock så kvar det ta allt mellan 30min till 2min för att relät skall tro det är natt..

Nu börjar jag tro att andra lampor på slingan inte gillar min felkoppling på skarven, för nu vägrar ljusrelät slå om alls.

Hur många olika fel sätt kan man koppla tre kablar på, många verkar det som.. :)
Lagen om allts jävlighet... :)
 
Bowman
Det var jfb som löst igen, jag kunde väntat på ljusrelät i en evighet.. :)

jaja, tillbaka på noll.hur skall jag mäta egentligen för att inte slå ut jfb hela tiden?
 
Bowman skrev:
Hur många olika fel sätt kan man koppla tre kablar på, många verkar det som.. :)
Sex :) Dock ger säker några av dessa ganska olyckliga resultat. :(

Men jag tror att det är dags att du beskriver lite bättre vad det handlar om. Jag gjorde antagandet att det var en vanlig trefaskabel men när du pratar om ljusrelä inser jag att det nog handlar om något annat.

Hur som helst bör du inte chansa på måfå. Har du otur kan du skapa fullständigt livsfarliga fel! En skiss över helheten kan nog hjälpa oss att förstå bättre.
 
Vad är det du skarvat? En kabel med tre ledare? Du måste med 100% säkerhet hitta vilken ledare som är skyddsjord. Sedan bör du också identifiera vilken som är fas och nolla.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Med största sannolikhet är detta jobb ett arbete för en behörig elektriker, ring tillbaka din elektriker så slipper du äventyra säkerheten i din anläggning som du och ingen annan ansvarar för som fastighetsägare.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.