Hej

Känns pinsamt att måsta fråga om detta men vad gör man...

Vattenslangen från tvättmaskinen går inte att koppla på vår vattenkran som sitter i badrummet (nybyggd lägenhet, el, vatten och avlopp är draget redan) eftersom slangen är mycket större än gängorna som sitter på kranen. Kollade hos grannen som har en kort liten plastadapter som kopplar ihop dessa två olika dimensioner.

Frågan är nu, vad heter egentligen en sådan, och ännu bättre om någon kan säga exakt vilken jag behöver till en standard Electrolux tvättmaskin - standard färdigdragen vattenkran. Går den dessutom att snabbt få tag i på tex Claes Ohlsson eller liknande i centrala stockholm vore det ju fantastiskt!

På förhand tack!

//Mikael
 
"Bussning", ja det hade jag ju aldrig kommit på utan hjälp, plötsligt kändes frågan inte pinsam längre!

Tack så mycket för hjälpen, det var "bussigt" :)

//Mikael
 
Finns på CO...

(är det inte lättare med teflonteip? Eller är det fel? (för gängorna iställer för gunk och lin))
 
MagnusS skrev:
Jag gissar att du behöver en bussning 15x10. Men det hittar du inte hos CO. Du får prova lyckan hos något av byggvaruhusen. Sedan behöver du sannolikt också lin och pasta för att täta en av gängorna med.
Brukar vara R20 på tvättmaskinsanslutningen och R15 på tappkranar, finns R20-R15 bussningar med packning så man slipper tape.

Classe, Jula... eller närmaste tvättmaskins försäljare borde ha en.
 
Jag har precis det som Vaniljvodka skriver en en övergångsnippel på kranen, där där den innehåller en gummipackning. Den är t.o.m. gjord så att man ska kunna sätta dit den utan verktyg då den har ett rund räfflad yta, men med en polygrip så sitter den lite extra.
 
  • Gilla
jebbes
  • Laddar…
brukar ju ligga en övergång i påsen med instruktionsbok mmm >:(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.