Hej!
Jag bor i ett hus byggt -97 som är på 108 kvm. Garaget är 35kvm och kopplat till huset. Huset har fjärrvärmesystem med 2 elementslingor i enrörssystem.
I garaget vill jag koppla in ett vattenburet element eftersom det ligger en klädkammare direkt innanför garageväggen. I klädkammaren finns ett litet element.
Jag undrar följande:
1. Går det att koppla ett extra element i serie med det som finns i klädkammaren. Elementet i klädkammaren ligger sist i slingan.?

2. Blir klädkammaren för kall om jag tar bort elementet i den (inga fönster och ytterväggar)

3. Går det att installera det extra elementet parallellt med det i klädkammaren?

Jag har tänkt mig ett stort element på 2 m och dubbla paneler med konvektorer i garaget för att kunna hålla en temp på 10-15 grader.

Garaget har en isolering på 225 mm lösull i taket och 95mm i väggarna.

Har också funderat på en airstar värmeväxlare.

Har hittills använt en eldriven fläktkonvektor för 300:- från jula men det är svårt att hålla jämn temperatur.

Jag är tacksam för råd och tips.

Mvh Christer
 
vågar inte tipsa om hur du ska göra då du har enrör system.
har man 2 rörs system är det bara gå på hur man vill, nästan.
men ett enrörs sytem kräver exakt instrypning mot alla radiatorer, lägger du till en radiator måsta allt göras om.
 
Tackar för upplysningen. Låter som att det blir lite pyssel eftersom jag tänkt göra jobbet själv. Värmesystemet i huset fungerar perfekt och det vore dumt att förstöra detta.  Som du säger så är varje slinga injusterad. På elementkopplen (MMA) sitter en röd plastplugg längst ned.  Innför den en insexskruv jag antar att det är där man justerar flödet till varje element?

Kollade nu när det är -1 grad ute så håller garaget +8 grader utan uppvärmning.
Har en woods avfuktare i garaget och den avger lite värme....
Jag får kanske satsa på oljefyllda element istället.

/Christer
 
Koppla in vattenburet element i källare?

Hej!
Jag bor i ett gammalt radhus och har byggt ett sovrum i källaren ( 8,5 kvm)
Nu vill jag ha ett element i rummet och undrar om någon vet hur man kopplar på detta? (det är två-rörs element i huset)
Kan man gå på närmaste element med två t-kopplingar?
Tacksam för svar! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.