20151108_135341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte höra hur man kopplar ihop de här på bilden? Kabeln som kommer från vänster via väggen kommer från en ip54 vridbrytare. Dem två svarta kommer från centralen, den högra är nolla och vänstra fas. Kabeln från taket är från en ny lampa som jag kopplat ihop. Så hur kopplar jag i dosan?:)
 
Fasen från centralen till den bruna på brytaren.
Den blåa från brytaren till den bruna på lampan.
Nolla från centralen till blå på lampan.
Båda grön-gula ihop, men till ingen nytta då du inte har jord från centralen.
 
A
Den där dosan skall inte kopplas alls före en elektriker har dragit fram ny matning med jord från central! Är min åsikt. Din matning är en brandrisk som den ser ut nu. För övrigt så ser installationen rätt hemmafixad ut det fattas klammer på de nyare kablarna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
VikStri skrev:
Den där dosan skall inte kopplas alls före en elektriker har dragit fram ny matning med jord från central! Är min åsikt. Din matning är en brandrisk som den ser ut nu. För övrigt så ser installationen rätt hemmafixad ut det fattas klammer på de nyare kablarna.
Kan iofs hålla med ovan, en koppling utan jord är inte det säkraste.
 
Det där tyglindade härket skulle jag aldrig koppla någon spänning på, speciellt inte efter att du har varit och dragit i den. Byt ut!
 
Mikael_L
Ja det är ju främst att tyglindad kabel som är över 60 år gammal som omedelbart måste tas bort och kasseras.
Den har helt klart passerat bäst-före-datum för ungefär 25 år sedan, och har varit alltsedan dess en potentiell brandstartare.
Bort, bort, bort ...


Sen är ju klamringen av de nya kablarna inte något vidare ;)
 
Jag håller med både PatrikJo & Mikael_L,
Byt[\B] ut den gamla tygisolerade matande kabeln.

Låt en elektriker byta ut alla tyg-/pappersisolerade kablar/trådar, dessa trådar har passerat bäst före för över 20 år sedan.
Samtidigt som elektrikern byter kablarna så låter du han installera JFB samtidigt (om det inte redan finns).
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Ja..jag ska låta en elektriker göra de med jord o allt:) tänkte bara höra lite åsikter😉
 
En annan sak: Vad i hela världen har du gjort med dina kablar? Tänker främst på den bruna till höger i bild. Skalar du kabel med häcksax eller något?

Ta dig en funderare på var du har varit och kopplat. Så länge det är enkelledare kan det kanske inte hända så värst mycket, men om det är flerledare som du har skalat på det viset har du med all säkerhet kapat av ett flertal kardeler, i värsta fall med varmgång som följd.
 
  • Gilla
McStewart och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det brukar å andra sidan se ut ungefär sådär när man virat av en torix toppklämma. Så det kan ju vara det som är fallet här.
 
Ja, de har varit torix på dom men dom är klippta o fina nu så nu väntar jag bara på elektrikern
 
Ner med dosan också!
Man skruvar Inte fast dosan med gippskruv i kopplingsutrymmet! Det finns två hål för montage av denna dosa.
Men det är väl som vanligt, "den som monterat" hade ingen slagborrmaskin.
Kabeldragningen saknar klammer, det är väl av samma orsak, ingen slagborrmaskin....
Sedan hade den kunnat monterats vriden ett kvarts varv, för det kosmetiska.
Tätningen är borta vid röret......
Matande kabel är "slut"
en annan fråga kräver din nya armatur jord? om den gör det så behöver du ändå tre ledare från centralen....
Och det redan utförda jobbet skvallrar om att kompetensen inte är hög hos utföraren.

Följ mitt råd anlita en elfirma, då detta jobb är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
HSP skrev:
Tätningen är borta vid röret......
Om det är tillräckligt med IP21 kapslingsklass i det utrymmet så är det OK, ändå. ;)

Men annars håller jag med om alla "detaljerna". Om man väl gör jobbet, gör det åtminstone nöjaktigt bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.