Ja, frågan är väl inte mer komplicerad än så egentligen ;)

Grejen att jag undrar är att på specen till högtrycken så tar den ca 6 l/min medan pumpen pumpar 225 l/min.

Gör detta att det blir ett övertryck i högtryckstvätten så att den går sönder? Eller att pumpen inte pumpar upp den volym den är avsedd för och går sönder pga det? Behövs tryckkärl för att pumpen i så fall ska göra sig av med den volym som inte används eller är 225 l/min max och den anpassar trycker själv?

Jag har som sagt ingen aning om hur detta fungerar men skulle bra gärna vilja veta...
 
Det var en riktigt stor pump det där, 225 l/minut tror jag inte riktigt på.
Hursomhelst så behöver du en hydropress eller en hydrofor med tryckströmbrytare för pumpen för att jämna ut flödena.

Protte
 
  • Gilla
Slenis
  • Laddar…
står iofs max kapacitet 225 l/min så han kanske inte suger så mycket... här är länken www.clasohlson.com/se/Dränkbar-pump-Cotech/Pr407909000

hmm, lät avancerat det där.... finns det någon annan smidig, enkel och billig lösning?
Har nämligen ingen kran på utsidan av huset, men en stor jäkla brunn... hade dessutom känts bättre att ta vatten från den och använda till bevattning och biltvätt m.m.
 
Det är nog ingen större fara för högtryckstvätten. Betydligt mindre tryck i den dränkbara pumpen än i det kommunala vattennätet.
Däremot om du ska använda brunnen för bevattning så ska du nog leta efter en pumpautomat istället. En sådan fungerar bra för både vattenspridare och högtryckstvätt.
 
Länken funkade inte, men det kommer säkerligen inte att vara några problem alls, pumpen ger knappt nåt tryck alls ;) och står bara och "snurrar" om det blir "stopp" i ledningen, högtrycken får det vatten den behöver så den klarar sig också.

Det jag funderar lite över är hur rent vattnet är, pumpen tar nog med det mesta som passerar igenom den i form av sand, löv etc, men högtycken däremot vill ha rent vatten annars mår den nog snart inget vidare.
 
Jo jag har funderat på det och tänkt att jag ska se om jag kan sätta i nåt filter så att pumpen inte tar med skräp...
Så om jag skulle fixa det sä är det alltså ingen fara.... Jag behöver ingen hydropress eller hydrofor?

Har tänkt på pumpautomat också ... men då blir priset ett helt annat... Med en dränkbar pump kommer jag undan under 1000:- inkl slang och koppling. Ska jag ha en pumpautomat så blir det dyrare. Men å andra sidan smidigare.
 
Sverker G skrev:
Jo jag har funderat på det och tänkt att jag ska se om jag kan sätta i nåt filter så att pumpen inte tar med skräp...
Så om jag skulle fixa det sä är det alltså ingen fara.... Jag behöver ingen hydropress eller hydrofor?

Har tänkt på pumpautomat också ... men då blir priset ett helt annat... Med en dränkbar pump kommer jag undan under 1000:- inkl slang och koppling. Ska jag ha en pumpautomat så blir det dyrare. Men å andra sidan smidigare.
Nej, ingen hydropress eller hydrofor behövs. Skulle du få någon udda effekt i pumpen av det låga flödet så kan du ju leda tillbaka vattnet till källan igen och bara ha en avtappning vid högtrycken. Kärchers pumpar suger själva i alla fall ifrån marknivå, så om du har en sådan och inte ska pumpa upp från nåt djup så behöver du inte ens den dränkbara pumpen. Tänk på att de dränkbara pumparna ofta inte heller är så bra på att pumpa upp någon större höjd.
 
Ska du vattna på annat sätt än att fylla vattenkannan eller med en slang utan munstycke på ska du absolut köpa en pumpautomat. Men till högtryckstvätten kommer det att fungera med en dränkbar pump.
 
Hade väl tänkt att både fylla vattenkannor och kanske koppla på en vatten spridare och när andan faller på koppla in högtryckstvätten.
 
Vattenspridare tror jag du kan glömma att koppla direkt på den dränkbara pumpen, alldeles för lågt tryck. Men om du ändå har bägge delar kostar det ju inget att prova. Glöm inte berätta här i tråden hur det gick sen bara, vi är alltid nyfikna :)
 
thomasx skrev:
Vattenspridare tror jag du kan glömma att koppla direkt på den dränkbara pumpen, alldeles för lågt tryck. Men om du ändå har bägge delar kostar det ju inget att prova. Glöm inte berätta här i tråden hur det gick sen bara, vi är alltid nyfikna :)
Glöm spridare den orkar inte ens med ett vanligt munstycke...
 
B
Sverker G skrev:
Hade väl tänkt att både fylla vattenkannor och kanske koppla på en vatten spridare och när andan faller på koppla in högtryckstvätten.
Ska du köra spridare så duger inte den pump som du länkade till (40-7909) utan du måste isf välja denna som har betydligt högre tryck http://m.clasohlson.com/se/Dränkbar-pump-Cotech/Pr407910000 (40-7910). Men då är det nästan samma pengar son en automat som är smidigare...
 
De flesta högtryckarna brukar ju kunna suga nån meter själv också så vill man ha en enkel lösning så ta en vattentunna ;)

Fyll med dränkpumpen och låt högtrycken suga därifrån
 
Du bör ju absolut inte tvätta bilen med vatten från brunnen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.