Jag ska renovera mitt badrum på 3,5m2 och tänkte ersätta den befintliga vattenburna radiatorn med en handdukstork och seriekoppla en golvslinga efter handdukstorken.
På så sätt styr handdukstorkens termostat värmen i badrummet utan en minishunt.
Vattnet i radiatorslingan är shuntat och når som mest 55 grader när det är riktigt kallt ute.

Skulle detta fungera?

Eldar med ved vilket gör att under natten händer det att värmen tar slut vilket skulle ge en varierande temperatur på golvet, är det ett problem?

Eller är det bäst ett sätta in en elslinga med egen termostat?
 
Jag tror att 55 grader är för hög temp för golvet. Normalt så shuntar man ju golvvärmevattnet till lägre temp. Risk att den höga temperaturen ger sprickor, och det kan bli obehagligt varmt att gå på.

Samtidigt så vill du troligen ha högre temp på handdukstorken än vad du vill ha på golvet.
 
Jag hade kört med en LK M5 eller motsv shunt till golvet, med maxtemp 22-24grader. Och separat termostat till handdukstorken. Fördelen är att du kan bränna på 50grader till torken när det behövs, och sänka den senare när det är torrt,

Man brukar rekomendera en max framledning på 28grader har jag för mig, med högt flöde om det är långa slingor eller klen slang.

Jag har en M60 Shunt där jag har statisk temp på 22grader på slingvattnet.
Själva slingan i golvet cirkulerar vattnet med högt flöde, och termostaten pytsar in lagom mycket VV för att bibehålla 22grader på slingan.
 
Svårt att säga hur det kommer fungera. Golvvärmeslangen tål 80-90 grader så det är inget problem, men golvet kommer bli för varmt att gå på om du kör ut 55 gradigt vatten i det. I praktiken så blir det väl inte så varmt eftersom du bör ha ett tempfall på minst 7 grader på handdukstorken, men 48 grader är nog i överkant. Dock så kommer ju termostaten reglera flödet för rumstemperaturen.... Kanske är din svängande vattentemperatur som kan bli största problemet, dvs. att golvet är glödhett efter att du börjat elda igen och rumstemperaturen fortfarande är så låg att termostaten är vidöppen.

En tanke är ju att du annars sätter någon form av bypass för GV-slingan som låter dig justera in flödet i den.
 
LK M5 blir ju perfekt till detta ändamål, tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.