Hej!

Slår möjligen in öppna dörrar nu.
Vi ska bygga uterum och ska installera vattenburen golvvärme på vårt enrörssystem med radiatorer.
Helst vill jag inte plocka ner en radiator för att ansluta mitt fördelarskåp med shunt.
Kan/går det koppla på anslutande värmerörs-krets och även låta radiatorn vara kvar?
Har någon bild på hur den anslutningen ser ut?

Tack på förhand!

/ Micke
 
Hur bra isolerat är uterummet?
Vilken temperatur har ni tänkt hålla i uterummet?
Finns det risk att det fryser?
Hur stort är uterummet?

Hur många och hur stora radiatorer är det på varje slinga?

Att utöka utöka en enrörsslinga med ytterligare en värmeavgivande enhet är inte särskilt lätt vad det gäller energifördelning på slingan.

Är det fasta eller justerbara förinställningar på befintliga radiatorer gällande hur mycket vatten som ska släppaa förbi?

Det kan vara bättre att skapa en separat slinga från befintlig förgrening av enrörsslingorna.
 
Uterummet kommer vara vår-höst plus och är 30m2 stort. Alltså inget helt vinterisolerat.

Vi spekulerar nu i förväg att vi kommer använda uterummet sporadiskt under vinterhalvåret. Men vi vill samtidigt inte vara begränsade ifall vi skulle vilja använda uterummet när vi vill under nått sånär planerade förhållanden då vi har gäster. Med andra ord i sådan utsträckning att vi accepterar att vi inte kan komma på 10 minuter innan att vi vill sitta i uterummet och äta kvällsmat.
Så som svar på din fråga så, då vi använder uterummet vill vi ca 21 grader och då vi inte använder det så sänker vi temperaturen till omkring 10 grader.

Tyvärr kan jag inte svara på hur många och hur stora radiator det är på varje slinga. Vi bor i ett Älvsbyhus och det framgår dessvärre inte i något underlag.
Om det är fasta eller justerbara förinställningar är jag också osäker på. Huset värms upp av en frånluftsvärmepump och termostaterna är inställda på fullt läge eftersom värmepumpen ska styra det. Om det är svaret på din fråga?
 
Det blir tokfel att bara tro att det ska gå bra att skarva in 30 kvm uterum i en villa med ettrörssystem. Nya ledningar måste dras hela vägen från pannan. Men jag tycker ni ska skippa vattenburet helt och sätta in en luftluftvärmepump som får sköta värmen i uterummet. Underhållsfunktionen i LLVP brukar vara ca +8 °C vilket kanske kan passa bra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Josth skippa vattenburen värme, in med en LLVP istället, eventuellt även elgolvvärme för att få lite varmare golv, men det beror bla på vad ni har tänkt för golv.

30 m² är ganska stor yta, det blir stor volym att värma upp. Skulle tippa på att det är ca en tredjedel/fjärdedel av vad bostaden är på. Att då koppla in sig på befintlig enrörsslinga är typ dödsdömt.


Beroende på vad det är för FLVP och hur det är dimensionerat så finns risken att stora delar av uppvärmningen av uterummet vintertid skulle bli till större delen med hjälp av elspets i FLVPn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för era svar!

Huset vi bor i är 146m2 och värms upp med en Bosch 3800i EW.

Jag köper era resonemang till 100% och det är dessutom lite åt det hållet vi själva har misstänkt.
Men som @Demmpa är inne på - att uppvärmningen av uterummet speciellt kommer ske med elspets under vintern är väll detsamma som att lägga in elgolvvärme? Men finns det inte en "fördels-faktor" att trotts allt ha vattenburet som kan värma upp uterummet under tidig vår och sen höst vid yttertemperatur på 10-15 grader, då FLVP är relativt effektiv?

Eller jag tänker kanske fel? FLVP´en är blir kanske så pass klen med +30m2 att elpatronen måste gå in även en kallare sommarkväll? 😬
 
Kompressorn i 3800i EW ger bara ca 1,6 kW värme när den går. Det är väldigt lite att fördela runt om i huset och på varmvattnet. Resten av värmen blir med el-patronen. Vår och höst får man hoppas mycket på att några solstrålar vill hjälpa till med värmen.
 
J Josth skrev:
Kompressorn i 3800i EW ger bara ca 1,6 kW värme när den går. Det är väldigt lite att fördela runt om i huset och på varmvattnet. Resten av värmen blir med el-patronen. Vår och höst får man hoppas mycket på att några solstrålar vill hjälpa till med värmen.
Okej, då blir kanske effekten tvärt emot som jag resonerar.
Det blir ju inte så kul om elpatronen alltid behöver gå in och värma upp uterummet och hela huset under en molning dag i april månad när det "ändå" är 15 grader varmt ute....
 
En följdfråga till samtliga tidigare resonemang.
Är det någon idé att koppla vattenburen golvvärme till en separat elpanna? Eller då kan jag lika gärna lägga elektrisk golvvärme?
 
Tänk på att golvvärme behöver minst 25 cm isolering under golvet ner mot marken för att det inte ska bli för stora värmeförluster neråt. Annars är det så att direktverkande el har 100% verkningsgrad och el-panna med vattenburet värmesystem anses ha 95% verkningsgrad. Men ett uterum drar mycket uppvärmningsenergi om det ska hållas varmt så någon form av värmepumpslösning är absolut lämpligt men det kan ju t.ex. vara luftluftvärmepump med elgolvvärme där det senare bara används vid de tillfällen uterummet ska utnyttjas.
 
Golvet kommer jag göra rejält. Det blir med 300mm cellplast och 100 betong så där är inga problem.
Ja, då är kanske det den bästa lösningen. Att köra LLVP och komplettera med elvärme för att golvet ska bli "skönt" att gå på.
 
Med GV och egen panna, det går med en liten VVB 3 kW med, så då behövs igen växlare, utedelen måste ha fryskydd och fyllas med glykol. Kopplas det direkt på rör från din nuvarande värmekälla så måste det finnas frysskydd i hela systemet. Sen tar det nog ca 2 dygn att få värme i en platta, det gäller att ligga i framkant om det ska användas. Bäst då med en fristående LLVP och inköp av ett antal tofflor till ev besökare under den kalla/kyligare perioderna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L leachim skrev:
Golvet kommer jag göra rejält. Det blir med 300mm cellplast och 100 betong så där är inga problem.
Ja, då är kanske det den bästa lösningen. Att köra LLVP och komplettera med elvärme för att golvet ska bli "skönt" att gå på.
Ok, det blir ju som en riktig vanlig grundplatta till ett hus. Ett alternativ är att då också att lägga både slang för golvvärme och el-golvvärme. Bara lägga slang i plattan kostar inte så mycket och den dag någon i framtiden bestämmer sig för att bygga om uterummet till ett ordinarie fullisolerat vardagsrum eller liknande så går det bra att koppla in vattenburen golvvärme.
 
Tänker att det kanske inte finns en helt obefintlig frysrisk i ett uterum…? Och kanske att vattenburen golvvärme är riskfyllt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.