Hej!

Vi har en gammal kombipanna, Klafreströms, vet inte vilket år, som vi endast eldar med ved i. Den fungerar bra, men är inte kopplad till några acc.tankar, vilket gör att vi får elda hela tiden. Vill helst inte byta ut den just nu eftersom den fortfarande fungerar bra och för att det är en så stor investering att installera en ny.

Frågan är då om man kan komplettera med acc.tank till en så gammal panna? Dessutom finns det inte så stort utrymme att få ner någon stor tank i källaren, så vad gör man då? Har förstått att det är smartare att ha en stor tank än flera små. Vi har dock inte så stort hus, ca 80 kvm + källare 80kvm. Vi kanske klarar oss med mindre tank?

Vad tror ni som vet? Vad skulle ni göra?
 
Du ska absolut sätta in en acktank, storleken har betydelse men du bör klara dig hyfsat med 2x500L eller en på 1000L om du får plats med det. Sedan ska du ha en laddomat 4030 och ett lite större expansionskärl sen är du in bussines.
 
Tror du det går att koppla mot den gamla pannan?
 
Den går att koppla in, men gamla kombipannor brukar ha hög rökgastemp vilket inte är hälsosamt om man eldar hårt och länge vilket man får göra mot acktank.
 
Staffans2000
Köp även en beg. förugn! Sedan kan du sitta i källaren och flabba åt att du inte ordnat detta tidigare.
 
Fotografen skrev:
Den går att koppla in, men gamla kombipannor brukar ha hög rökgastemp vilket inte är hälsosamt om man eldar hårt och länge vilket man får göra mot acktank.
Nja, pannan/rökgaser kommer att kylas av vatten något bättre än utan akumulatorn. Värmen hamnar i akumulatorn i stället för i skorstenen = vedbesparing = ett plus :).
Eldstadens storlek i en kombipanna blir dock en flaskhals och man får mata pannan ofta men inte dygnet runt som idag när man har en akumulator = ett plus till :).
Får du en förugn som Staffan 2000 föreslog så blir det ännu mindre språng till pannrummet :).

Ja, en akumulator är en bra idee och den kan kopplas till vilken panna som helst så gör det i första hand. Först när du har akumulatorn kan du tänka på en förugn men ej tvärtom.
Hoppas du hinner med det innan vintern och får uppleva skillnaden :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Problemet är när man eldar flera timmar med hög rökgastemp så stiger skorstenens temp även på utsidan. Det finns flera fall där det uppstått brand efter att man kopplat till en tank till en gammal panna. Utan tank börjar det snabbt koka och man tvingas sluta elda.
 
gaia skrev:
Nja, pannan/rökgaser kommer att kylas av vatten något bättre än utan akumulatorn. Värmen hamnar i akumulatorn i stället för i skorstenen = vedbesparing = ett plus :).
Eldstadens storlek i en kombipanna blir dock en flaskhals och man får mata pannan ofta men inte dygnet runt som idag när man har en akumulator = ett plus till :).
Får du en förugn som Staffan 2000 föreslog så blir det ännu mindre språng till pannrummet :).

Ja, en akumulator är en bra idee och den kan kopplas till vilken panna som helst så gör det i första hand. Först när du har akumulatorn kan du tänka på en förugn men ej tvärtom.
Hoppas du hinner med det innan vintern och får uppleva skillnaden :).
gaia
Förugn+acktank låter som en bra idé, har inga egna erfarenheter av förugn dock.

För att ladda en acktank krävs att man eldar hårt och ganska länge.
När jag kopplade tank till min gamla kombipanna fick jag rökgastemeraturer på 600-700 grader, momentant ännu högre. Resultatet av dålig verkningsgrad, värmen hamnar i skorstenen istf i pannvattnet.
Ett fåtal skorstenar tål detta, en tegelskorsten gör det inte. Skorstenen blir för varm på utsidan och torrdestillerar bjälklaget som till sist självantänder, krävs inte speciellt mycket otur för detta.
Dvs det slår eld trots att det egentligen inte är något fel på skorstenen.

Därför rekommenderar jag inte att man rakt av kopplar tankar till en gammal kombipanna.
Möjligen en liten tank utan laddkoppel, den fungerar då egentligen inte som ack utan som en ökning av pannvattenvolymen, en nödlösning som har andra nackdelar.

edit: Matss var snabbare, här ringde telefonen...
 
Staffans2000
Kopplas förugnen till oljebrännaruttaget blir rökgastempen. låg, såtillvida pannan inte redan från början var osedvanligt inneffektiv. Min CTC kombi fr. 76. med tillkopplad förugn + hemmagjord buffer resulterade i en rökgastemp på 180gr. nysotad!
 
Fotografen skrev:
När jag kopplade tank till min gamla kombipanna fick jag rökgastemeraturer på 600-700 grader, momentant ännu högre. Resultatet av dålig verkningsgrad, värmen hamnar i skorstenen istf i pannvattnet.
.
Ja, verkningsgraden är en begränsning. Man blir också lätt litet överambitiös och har brottom att ladda :). Det går ju inte att ladda 30kW med en panna som ger max 20kW. Det gäller fortfarande att reglera eldningen med lufttillförsel och det blir trots allt mindre pyreldning än utan akumulator. Vi hade förugn utan akumulator kopplat till CTC-kombi och det var rena slöseri med ved ( pyreldning) när temp var nära noll ute. Vi längtade efter en akumulator och det slutade med ny panna + tankar så jag har inga erfarenheter att koppla tank till kombi men erfarenhet av hur det är med och utan :).
gaia
 
J&J skrev:
Hej!

Har förstått att det är smartare att ha en stor tank än flera små. Vi har dock inte så stort hus, ca 80 kvm + källare 80kvm. Vi kanske klarar oss med mindre tank?

Vad tror ni som vet? Vad skulle ni göra?
Ja, installera EN och så stor tank som du har plats med. Den kan du använda också i framtiden när du byter pannan till en effektivare så det är inga bortkastade pengar och det kostar inte mycket mer att gå upp i storlek när man handlar. Installation blir enklare/biligare med en tank jämfört med några små ( fler rördragningar och ventiler, krångligare isolering).

En stor tank kan man ladda till hälften men det går inte att ladda en liten tank dubbelt upp :). Försök planera in en 1000 liter och gå ner i volym bara om du måste :). Tänk på att tanken behöver inte stå i samma rum som panna. Kan placeras i rummet bredvid och rör dras genom vägg. faktiskt inte alls dumt att ha den stående i en tvättstuga då spillvärmen hjälper till att torka tvätten :).

Är dörrar för små så kan man ta ut karmen för att kunna passera. Det som begränsar mest är takhöjden och trånga svängar i källartrappan. Mätt någa om du kan få den in. Vi fick slå ut ett fönster och en del vägg för att få våra på plats men det var värt all det extra jobb :).
gaia
 
Åh, roligt med lite diskussion! :) Tack för alla kloka svar.

Måste man kolla med sotarn vad skorstenen klarar och rökgaser osv?
 
Hur blir med vvb? Jag tror att den sitter inne i pannan nu, vet inte var den annars skulle vara... :)

Expansionskärlet sitter uppe i bjälklaget. Om vi ska ha ett större, kan man placera det någon annanstans? Det är svårt att komma åt vinden efter isolering förra hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.