Hej!

Bor i ett radhus från 1984 som är utrustat med ett Temovex-system (värmeåtervinning).
Vi håller på att renovera köket, och vill helst slippa ha en fläkt ansluten till systemet, dvs separat kanal ut.

Det befintliga systemet har ju en frånluftsventil på taket. Går det att ansluta ett separat rör från köksfläkt till samma ventil (och är det tillåtet) ?

Behövs bygglov / anmälan för en sådan förändring?

Tacksam för svar!
Mvh
Lennart
 
Vi håller på att renovera köket, och vill helst slippa ha en fläkt ansluten till systemet, dvs separat kanal ut.
Jag tolkar det som att du vill ha en vanlig spisfläkt i köket?

Det befintliga systemet har ju en frånluftsventil på taket. Går det att ansluta ett separat rör från köksfläkt till samma ventil (och är det tillåtet) ?
Du menar förmodligen en avluftshuv eller en takhuv med utblås på tak?
Det kan gå men det är lite beroende på fall till fall, risken är att du hindrar Temovexaggr frånluft/avluft men det bör medejektera, vet ej om det är tillåtet.


Behövs bygglov / anmälan för en sådan förändring?
Vet ej, lyssna med byggnadsnämnden om du ej får svar här.
 
Hej och tack för svar.

Ja, jag vill ha en vanlig fläkt med motor, finns ju inte mycket at välja på annars (nästan inga!).
Jag ska höra med byggnadsnämnen.
 
Sätter du dit en ny "vanlig" öksfläkt så skall den ha en egen kanal rakt ut i det fria, inte blåsa in i gamla ventilationssystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.