Hej!

Jag bor i ett radhus från tidigt 80-tal som från början byggts med direktvärmande el med 400V-radiatorer. Det har kompletterats till en mer en lösning som är både mer ekonomisk och med bättre inomhusklimat i form av en luft-luft-värmepump och ett Östberg HERU FTX-aggregat.

Problem: De gamla elradiatorerna har vi använt som stödvärme vid behov, annars täcker VP+FTX behovet 90% av dagarna. Vi går mot vår 3e vinter i huset men det första med barn i eget rum. Problemet är elradiatorerna är kopplade via en reglerenhet som jag skulle gissa sträcker sig tillbaka till sent 80-tal (?). Den har 3 zoner varav vi kan få värme i 2. Hur jag än har testat har jag aldrig fått värme i den av zonerna som täcker barnrum och gästrum. Mäter jag direkt på plint mellan vad jag gissar är fas och jord är det 0 i den zonen men spänning i de andra, varpå jag skulle vilja koppla mig förbi reglerenheten eller lösa felet.

Är det någon som har erfaranhet av enheten som jag tror heter Cetec från Swerad som har något förslag?
Eller, är det bästa att kontakta en elektriker och helt enkelt ta bort reglerenheten helt och koppla ihop befintliga ledningar? I så fall kanske även sätta individuella brytare per zon. Med direktmatning tänker jag att man kan sätta upp moderna radiatorer där yttemperatur kan begränsas i barnrum.
 
  • Äldre grå Cetec reglerenhet för elradiatorer med knappar och zonindikatorer på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal reklambroschyr för Cetec energiregleringssystem med beskrivning och bild på panel och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med gamla reglerenheter och etiketterade kablar för uppvärmningssystem i 80-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.