Hej,
Har en strömbrytare till ett eluttag som jag vill ska vara påslaget konstant. Dottern gillar dock att släcka denna trots Tejp som ger lite motstånd.

Därför vill jag koppla förbi strömbrytaren, min kunskap sedan tidigare är att byta ut komponenter såsom strömbrytare eluttag osv. Har dock aldrig kopplat förbi en strömbrytare förut. Därför vill jag dubbelkolla med er.
På baksidan sitter fas och noll. Är det bara att koppla ihop dessa med en wago?
 
Nej, nej, nej. Bara att du ställer den frågan visar tydligt att du inte bör pila med elen.

Du har sannolikt fas in och tändtråd ut. Dessa kan kopplas ihop med en wago. Nollan och ev jord passerar bara grnom dosan och ska inte kopplas in. Ev kan det förekomma en skarv, men det brukar man undvika.

Brytaren ersätter du (snarare någon kunnig) med ett skruvat doslock.

Man kan även fuska lite och skarva i brytarens plintar och behålla in brytare utan funktion.
 
Jag antar att du endast har två ledare till strömbrytaren varav en av dem är blå? Då kan du i så fall koppla ihop dem.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att du endast har två ledare till strömbrytaren varav en av dem är blå? Då kan du i så fall koppla ihop dem.
Det stämmer, testade det. Funkade. Trodde att det var nolla men det var blå tändtråd visade det sig.
 
Ja, tyvärr är det tillåtet att använda blå som tändtråd i kablar som t.ex matar en strömbrytare. Ibland är det inte helt enkelt att se vad som är i görningen. Då får man titta på angränsande kopplingsdosor.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, tyvärr är det tillåtet att använda blå som tändtråd i kablar som t.ex matar en strömbrytare. Ibland är det inte helt enkelt att se vad som är i görningen. Då får man titta på angränsande kopplingsdosor.
Om det handlar om kulo eller ekk är det förståeligt med blå tändtråd eftersom det inte lär finnas något alternativ men att dra en blå fk som tändtråd borde vara förbjudet.
 
Det anses också förbjudet även om det inte uttryckligen står så i reglerna. Det var därför jag skrev kabel.
 
Eftersom det finns många fall där installationen är lite äldre kan man ju även nämna att det TIDIGARE var helt OK med blå tändtråd även om man använde FK.
Nya regler gäller ju inte retroaktivt
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.