Hej.

Håller på och river ut mitt kök och har fastnat i fläkten. Har ett alliancesystem kopplat till frånluften. Hur gör man bäst en bypass i väntan på den nya fläkten. När jag mäter spänningsnivån samtidigt som jag fipplar med vredet så innebär 230V att den kör på forcerad ventilation. Det vanliga läget verkar ligga runt hälften, 120V. Blir jag tvungen att köra med maxventilation i några veckor nu innan det är klart eller finns det något sätt runt det? Någon som har några erfarenheter på detta?

Mvh
 
Koppla på full power, sen vill du inte ha tillbaka det vanliga läget. I vårt gamla radhus hade man gjort så när man bytt till en annan fläkt. När jag sen bytte till rätt blev det så dåligt klimat när man var van vid full power. :rofl:
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Koppla på full power, sen vill du inte ha tillbaka det vanliga läget. I vårt gamla radhus hade man gjort så när man bytt till en annan fläkt. När jag sen bytte till rätt blev det så dåligt klimat när man var van vid full power. :rofl:
Blir det inte kallt då? Eller att pannan får jobba mer iaf. Hur mycket högre luftflöde får man på max? Dubbelt?
 
F Fhony skrev:
Blir det inte kallt då? Eller att pannan får jobba mer iaf. Hur mycket högre luftflöde får man på max? Dubbelt?
Vårt radhus var aldrig kallt, vi hade lokal värmepanna som servade alla 140 hus. Snart april och inte så kallt längre. Bättre att du har full fläkt ön noll.
 
  • Gilla
Fhony
  • Laddar…
F Fhony skrev:
Blir det inte kallt då? Eller att pannan får jobba mer iaf. Hur mycket högre luftflöde får man på max? Dubbelt?
Går ju leva utan ett tag också. Blir som självdrag och det funkar hyfsat nu när det är lite kallare ute.
Du ska inte passa på att köpa separat styrning till takfläkten då? Jag gjorde så för att inte vara låst vid Alliancefläktar. Krävs lite rörjobb på vind och nytt utsug i kök. Ev. en till takhuv beroende på vad som sitter där idag.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vårt radhus var aldrig kallt, vi hade lokal värmepanna som servade alla 140 hus. Snart april och inte så kallt längre. Bättre att du har full fläkt ön noll.
Jo det är givet. Våra friskluftsintag sitter i taket, så har vi inget sug så kommer all fuktig inomhusluft flöda ut där och upp på kallvinden. Det är ju ingen höjdare.
Får väl köra på max då. Har aldrig haft på det längre än någon natt.
I värsta fall får jag väl hänga upp gamla fläkten på nått vänster och koppla in den igen.
 
T Tompafix skrev:
Går ju leva utan ett tag också. Blir som självdrag och det funkar hyfsat nu när det är lite kallare ute.
Du ska inte passa på att köpa separat styrning till takfläkten då? Jag gjorde så för att inte vara låst vid Alliancefläktar. Krävs lite rörjobb på vind och nytt utsug i kök. Ev. en till takhuv beroende på vad som sitter där idag.
Vill man byta då? Är inte alliance ett ganska bra system om man bortser från att pris och urval vid fläktbyte blir lite sämre vart 20 år? Jag vet inte, jag har ingen jättekoll på fläktar och vent.
 
F Fhony skrev:
Vill man byta då? Är inte alliance ett ganska bra system om man bortser från att pris och urval vid fläktbyte blir lite sämre vart 20 år? Jag vet inte, jag har ingen jättekoll på fläktar och vent.
Jodå det funkar fint. Jag var petig när jag skulle köpa ny köksfläkt bara. Finns inte så många modeller att välja mellan med Alliance. Jag gjorde om det när jag ändå skulle flytta köksfläkten och takfläkten behövdes bytas.

Det jag gjorde var att sätta en separat styrning till takfläkten och separat kanal från köksfläkten samt nytt utsug kök. Fläkten på taket fungerar som förut bara att jag numera har 5 olika hastighet på frånluften
 
T Tompafix skrev:
Jodå det funkar fint. Jag var petig när jag skulle köpa ny köksfläkt bara. Finns inte så många modeller att välja mellan med Alliance. Jag gjorde om det när jag ändå skulle flytta köksfläkten och takfläkten behövdes bytas.

Det jag gjorde var att sätta en separat styrning till takfläkten och separat kanal från köksfläkten samt nytt utsug kök. Fläkten på taket fungerar som förut bara att jag numera har 5 olika hastighet på frånluften
Vi slog på stort och beställde en fjäråskupan. Att få alliance till det gjorde bara 10% extra( på ett redan rejält pris visserligen).

Växlar du fläktstyrka mycket, mellan årstider osv? Det är som sagt inte ofta jag använder forcerade vent. Bara ibland efter att det badats i badkaret t.ex.
Oftast glömmer man bort det eller orkar inte gå från badrummet till köket för att ändra.
Hade helst sett att man haft automatik på styrningen som känt av luftfuktigheten i badrummet.
 
Min styrning sitter precis utanför badrummet nu. Så jag kommer ihåg det oftare än innan ivf. Håller med att den helst skulle vara fuktstyrd. Jag brukar köra högre på varma sommarkvällar för att vädra ut under natten utan att behöva ha fönster öppna p.g.a. allergi.
 
  • Gilla
Fhony
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.