Hej kan man koppla flera trådar under samma skruv på ex dimmer, eluttag och strömbrytare. Man får ju inte koppla flera jordtrådar under samma i central. Har problem med att lösa nollan annars. Ska ha två dosdimmer, en enkelknapp och en dubbelknapp i två apparatdosor. Dosdimmern behöver båda nollplintarna för sin egna styrning så vore bra om man fick sticka i två trådar i varje.

Per
 
Ja,dom brukar vara godkända för överkoppling. Får man plats i dosan brukar det vara bättre att koppla med en kopplingsklämma typ Wago det blir en mycket säkrare koppling så att inga trådar spretar eller lossnar.
 
Tack för det. Blir lite trångt i och med dosdimmern. Men om det finns plats går det lika bra med vanlig toppklämma eller måste det var typ wago ?.
 
Ubåtar tar liten plats
 
vilken är det som kallas för ubåt är det wagon eller någon ytterligare modell ?
 
Vet ej vad dom annars heter.men det är en plint som trådarna går in från samma håll,o låses med skruv
ar transparenta finns i olika utföranden dom enkla ser ut som en ubåt därav namnet
 
"Ubåt"

Blev bugg så kan inte redigera det andra inlägget. Någon moderator får helt enkelt ta bort det.
 
Tack då vet jag. En fråga till bara. Om matningen kommer uppifrån via apparatdosan för strömbrytaren skall man då ner till uttaget under först och sen gå upp till strömbrytaren eller kan man bryta matningen vid strömställaren och sen gå vidare ner till uttaget. Har det nån betydelse överhuvudtaget. Undrar bara för jag vill göra det som det ska göras enligt skolboken.
 
Patrik_Hed skrev:
"Ubåt"

Blev bugg så kan inte redigera det andra inlägget. Någon moderator får helt enkelt ta bort det.
Du har lyckats få till det så att i just det inlägget saknas de normala redigerings knapparna, tom. för oss moderatorer. Skall se vad forumets utvecklingsavdelning kan göra.
 
Haha Jag lyckades rejält, men andra ord. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! :blushing:;)

//Patrik
 
Nu lyckades jag via en annan vy.
 
per28961 skrev:
Tack då vet jag. En fråga till bara. Om matningen kommer uppifrån via apparatdosan för strömbrytaren skall man då ner till uttaget under först och sen gå upp till strömbrytaren eller kan man bryta matningen vid strömställaren och sen gå vidare ner till uttaget. Har det nån betydelse överhuvudtaget. Undrar bara för jag vill göra det som det ska göras enligt skolboken.
Ingen betydelse
 
per28961 skrev:
Tack då vet jag. En fråga till bara. Om matningen kommer uppifrån via apparatdosan för strömbrytaren skall man då ner till uttaget under först och sen gå upp till strömbrytaren eller kan man bryta matningen vid strömställaren och sen gå vidare ner till uttaget. Har det nån betydelse överhuvudtaget. Undrar bara för jag vill göra det som det ska göras enligt skolboken.
Du menar att matningen går genom dosan för strömbrytare ner till uttaget?

Alla elektriker jag känner skulle koppla vidare fasen på strömbrytaren och gå ner till uttaget. Kommer inte på någon anledning till att gå ner på vägguttaget först
 
Tack för all hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.