Hej hopp,

Sitter och funderar lite på hur vi skulle kunna förbättra klimatet i källaren under sommarhalvåret. Det är fuktigt och svalt av troligtvis en enkel anledning, att det inte är omdränerat sen 60år. Dränering är inte aktuellt idag av olika anledningar, så ingen ide att påpeka att det borde dräneras om även om det är väl menat;)

Funderade hursomhelst på att trycka in en fläktkonvektor som kunde gå sommartid. Dock har vi bergvärme (endast utegivare, Fighter 1215). Istället för att fippla med kurvorna för att tvinga den att cirkulera även på sommaren, kan man koppla den till varmvattenslingan + cirkulationspump?

Vore tacksam för motivering! Det jag kan tänka mig är att vattenvolymen är för liten?

Andra alternativ?

Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Testa med en avfuktare? Minskar fukten och ger lite värme. Föreslår Woods, de återstartar efter strömavbrott etc. Har en på Torpet och den bara går och går
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Testa med en avfuktare? Minskar fukten och ger lite värme. Föreslår Woods, de återstartar efter strömavbrott etc. Har en på Torpet och den bara går och går
Tack Åsa!
Min miss att inte skriva att vi kört det i 5 år, men tänkte nu att värmen från fläktkonvektor kunde få till det ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.