Hej.
Jag undrar om det finns någon som kan rita ett kopplingsschema till en installation av

1: Fläkt
2: Solcell
3: Batteri
4: Laddningsregulator

Allt detta är 12v.

Jag hade tänkt mig att fläkten ska snurra dygnet runt. På dagen när solen lyser tar fläkten ström direkt från solcellen samtidigt som batteriet laddas och på natten tar den ström från batteriet. Jag hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Om du vill ha lite hjälp får du nog speca lite mer i detalj vad du har för prylar.
 
Ja det är så att jag inte har några saker ännu utan ska köpa allt när jag vet vad som går åt till denna installation. Men jag tittar på Conrad, där finns det fina grejjor, kanske nån som vet vad jag behöver.

Tanken är att jag ska kunna ventilera ur tvättstugan då den blir väldigt fuktig när det hängs mycket blöt tvätt där.

Tacksam för svar.
 
Är det i sommarstugan?
 
Nej det är i mitt hus, på sommaren hängs tvätten ute.
 
Är du inte ansluten till elnätet? Låter annars som en otroligt dyrbar lösning för att köra en fläkt, på vintern får du ju inte ut så värst mycket från en solcell i alla fall. Om du har "vanlig" el in i kåken så köp en 230V fläkt, det är mitt råd i alla fall.
 
Solcellen kopplas till regulatorn sedan till batteriet. Hurdan regulator ska du ha? Det finns regulatorer med inbyggda säkringar för att koppla till apparater. Annars får du koppla fläkten till batteriet via en hängsäkring.
 
Aha, ja ok. Nä det va väll mera så att jag är snål och inte vill ha en fläkt stå och snurra dygnet runt, men den drar kanske inte så mycket. Det får bli en 230fläkt istället.
Tack för hjälpen.
 
Köp en fläkt med fuktstyrning så går den bara när det behövs.
 
Matti_75 skrev:
Köp en fläkt med fuktstyrning så går den bara när det behövs.
Ja det va en bra idé.
 
snaggletooth skrev:
[länk]
Ska nog kolla lite mer på Pax, där finns det mycket bra saker.
 
Fi faen, Pax is the S*IT.
ok jag är 35, jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.