hsd
Fax till bredbandstelefonin, fungerar det
jag har linjedelare idag
 
hsd skrev:
Fax till bredbandstelefonin, fungerar det
jag har linjedelare idag
Jag skulle rekommendera att du köper någon tjänst där du helt kan använda datorn istället. Det finns flera exempel även om jag inte har någon erfarenhet av dessa t ex www.popfax.com. Jag misstänker att du även kan hitta billigare tjänster om du t ex googlar på "fax via dator".

Lycka till!

/Krister
 
Runt -05 funkade det med breddandsbolagets IP-telefoni, nu vet jag inte bor inte kvar i bostadsrätten där vi hade bbb-fiber.

Har nu Telia öppen fiber och deras IP-telefoni sedan -08, faxen (faxmodem) har funkat dom få gånger jag använt faxen.
 
Jag har Phonzo som leverantör på min IP-telefon mot ett faxmodem som är kopplad till datorn som sedan mailar faxet som pdf. ☺Funkar klockrent sedan 5-6 år.
Använder den inte så mycket, kanske 1-2 ggr per månad. Men det går alldeles utmärkt!
 
Det finns ett protokoll som heter T38 som är till för fax över IP, men T38 är inte det som används för tal. Det innebär alltså att du helst ska ha en fax med digital anslutning och en operatör som tillhandahåller T38.
 
Möjligen aningen OT, men ändån:

Min livsledsagarinna hade i många år fax till pdf via mysecretary.net Hon har inte kvar det, men det funkade fin-fint, det kom ett mail när någon faxade. Åsså kunde man välja nummer också.

Jag kollade, och numera går domänen till Cell IP, här:
http://www.cellip.com/tjanster/fax-till-pdf/

Bara en tanke...
 
hnurre skrev:
Jag kollade, och numera går domänen till Cell IP, här:
[länk]
Jag har den tjänsten, förbannat smidigt och har varit hyfsat driftsäkert, men bara hyfsat. Å andra sidan är en fysisk fax inget under av tillförlitlighet heller. Dock använder jag en vanlig multifunktionsskrivare om jag vill skicka fax, vare sig det är ett papper jag scannar eller ett dokument från datorn. Jag hoppas så smått att det skall fungera även efter att jag gått över till IP-telefoni.
Fördelarna för mig med tjänsten från Cellip är att jag får mina fax till mitt vanliga mailkonto, får en pling i mobilen och kan läsa dem var jag är. Det liger också på ett eget abonnentnummer istället för klabbet med faxväxel eller kostnaden för en extra lina in i huset.
 
Rent generellt så ska det fungera med en fax på bredbandstelefoni. Ett problem man kan få är att faxen är för snabb för telefoniadaptern. Ofta kan man lösa det genom att ändra att faxen kör på en lägre hastighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.