Är det någon som vet om jag bör kunna koppla en Vilpe enfas(230V AC) till min fläktkåpa som har varvtalsstyrning men med 6 ledare + skyddsjord ut från styrenheten?
Fläktkåpans styrenhet med flerkärnig motorkabel och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorkabeln som ska kopplas till motorn är den svarta kabeln med svart, grå, gul, vit, grå, brun ledare. Jag inser att kåpan är anpassad för en viss typ av motor men undrar om någon vet om det går att kringgå detta och gå den att varvtalsregleta en vanlig enfasmotor med två ledare + skyddsjord.

Tack för alla svar som ges!
 
J
Går nog men då får du kasta ut allt annat och bygga om totalt , kanske inte bästa lösningen
 
Hur menar du? Vet du vad de 6 trådarna används till?

Min gissning är:
N
N(kondensator)
L1(Hastighet 1 tex 120V)
L2(Hastighet 2 tex 150V)
L3(Hastighet 3)
L4(Hastighet 4 230V)

Vad tror du?
 
J
Vet inte hur motorn är lindad men kan vara flera lindningar i den , inte direkt enskilda , utan är mellanuttag , för att kunna säga något om det så måste motorn skruvas isär och se hur/var anslutningarna på kablarna är .
Hur reglerar du i dag med ett vred 1 - 2 - 3 -4 , då kan det vara s.k. tranformatorkoppling , det kan även vara elektroniisk spänningsomvandling med , eftersom det verkar vara ett elektronikkort där , men att säga något säkert på distans är svårt .
Normalt med transformatorstyrning så är det en stor klump som sitter någonstans
 
Jag har ingen motor till kåpan tyvärr så kan inte kontrollera den.

Det är 4 fasta hastigheter precis som du säger men den stora trafo-klumpen saknas... jag ska testa att mäta upp vilka spänningar där är på vilka trådar när man väljer hastighet. Om det är som jag tror ska det ju inte vara någon spänning mellan de fyra trådarna.
 
Om det är olika lindningar i motorn bör ju utspänningen konstant ligga på 230V men att tråden som spänningssäts ändras när man ändrar hastighet. Eller?
 
J
Det är 4 reläer där , en för varje fart och hur det är kopplat med vred mot kortet går inte att se , samt vad kortet innehåller vet man inte , kanske det är olika spänningar ut från reläerna , så teoretiskt skulle det gå att koppla in fler hastigheter , problemet blir då hur separeras dom från varandra nu eller sen , dom kan nog inte ligga till samtidigt , en vanlig fläkt går enbart på spänningen med samma kablar till fläkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.