Hej! Har köpt en vägglampa och tänkte sätta in en strömbrytare på väggen, men jag undrar, är detta korrekt kopplat eller kommer hela huset explodera om jag vrider på strömmen nu? Någon som vet vilka hål det ska in i? :)
 
  • Närbild på en osäker elinstallation med tre kablar kopplade till en väggströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det där är fel i alla fall, så testa inte, utan att veta att du har kopplat rätt.

Ett effektivt sätt att testa säkringen dock!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det där är fel i alla fall, så testa inte, utan att veta att du har kopplat rätt.
Vet du hur den ska kopplas?
 
Den ska över huvud taget INTE kopplas i en fast väggbrytare, det är helt fel brytare. Det ska vara en sladdströmbrytare till den kabeln och inte en fast monterad strömbrytare.
Dessutom ska man ha nödig kännedom och det har du inte, det kommer att bli korslutning när du stoppar i stickproppen.
 
  • Gilla
Markanten
  • Laddar…
richardtenggren
Ja, det vet jag :)

Men du verkar uppenbarligen inte veta vad du gör, och det du gör ska egentligen utföras av en elektriker.
Rätt säker på att du har fel typ av kabel för en ”fast” installation, eller fel brytare för sladdmontage!
 
J
Ser ut att vara vanlig anslutningskabel? Dvs fel kabelval. Och felkopplat. Finns kopplingsschema till vänster på bilden

Kan du inte använda vanlig sladdbrytare?
 
  • Gilla
Markanten
  • Laddar…
Ok, tack för svar allesammans, köpte en sådan här också ifall den andra skulle vara fel. En till fråga; går det att koppla den till sladdarna som finns i väggen eller är det fel?
 
  • Avskalade elektriska kablar och en väggkontakt med en fråga om anslutningsmöjlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Visa bild på lampan också. Ska den bara jordad tex eller är den dubbelisolerad?
 
M Markanten skrev:
En till fråga; går det att koppla den till sladdarna som finns i väggen eller är det fel?
Det går alldeles utmärkt. Det är det man har ett vägguttag till.
 
J Jotsat skrev:
Visa bild på lampan också. Ska den bara jordad tex eller är den dubbelisolerad?
Så ser den ut, den har en vit brytare nu men vill dra sladd bakom väggen om det går så man slipper se sladdarna
 
  • En hand håller en öppen svart lamparmatur med synliga kablar och en vit brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Det går alldeles utmärkt. Det är det man har ett vägguttag till.
Ok, så det gör inget att sladden i väggen är lite tjockare och har annan färg? :)
 
välkommen till forumet!

och de två tåtarna som tittar fram från den svarta panelen i inlägg #7...var kommer de ifrån?

jag anar att det skymtar en dubbel kvadrat på märketiketten i det senaste fotot (betyder att armaturen är dubbelisolerad och behöver inte/ska inte/ jordas)
 
harka harka skrev:
välkommen till forumet!

och de två tåtarna som tittar fram från den svarta panelen i inlägg #7...var kommer de ifrån?

jag anar att det skymtar en dubbel kvadrat på märketiketten i det senaste fotot (betyder att armaturen är dubbelisolerad och behöver inte/ska inte/ jordas)
tackar! Hm vet inte, de fanns där när vi flyttade in för att tidigare ägare hade haft sänglampor där. Precis, den är ojordad tror jag
Om jag kopplar till sladdarna i väggen, blir det då blå-blå svart-brun?
 
M Markanten skrev:
Om jag kopplar till sladdarna i väggen, blir det då blå-blå svart-brun?
japp, det blir bra det!
 
  • Gilla
Markanten
  • Laddar…
harka harka skrev:
japp, det blir bra det!
Ok, då kör jag på det! tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.