Hej!

Skaffat en 6kw Elpatron från jula.
Man kopplar olika tex om man vill ha 400v 3-fas, 230v 3-fas eller 230v 1-fas.
Jag vill bara sätta dit en grenkontakt på denna sedan som man pluggar in i väggen (Vanligt 230v uttag).

Är det 230v 1-fas eller 230v 3-fas man ska ha då?
 
Ett vanligt uttag är normalt säkrat 10 Amp och är 1-fas. Det betyder att du kan ta ut 2 200 Watt = 2,2 kW ur uttaget om inget annat ligger på samma gruppsäkring.

Du kan alltså inte ta ut 6 kW = 6 000 watt ur ett sådant utag
 
  • Gilla
99tommy och 1 till
  • Laddar…
Okej! Då har jag lite mer koll nu då! Det är alltså omöjligt att få ut mer än 2,2kw ur ett normalt 230v uttag?
Då får jag tänka om lite :)
 
Läste någonstans att det är spänningen, inte effekten som ändras?
Varför skulle dom göra en 6kw elpatron som man kan ändra mellan 230 och 400v, om man ändå bara får ut 2kw? Då kan man ju lika gärna köpa en 2kw elpatron direkt?
 
Du kan ta ut max 2400 watt över 1-fas. Du behöver en behörig elektriker för att koppla in den. Om du läser på lite mer så kommer du underfund med att du kanske ska koppla in den mellan två faser 400 volt och 16 ampere mellan faserna. I såna här fall är det inte fråga om vad det står på det man köper. Du måste veta vad du gör ! Du måste fundera över förhållandet mellan huvudspänning, fasspänning och 0:a Dvs var försiktig !
 
Lite ellära P=U*I*(cos fi som vi bortser från här) där

P= effekt i watt
U= spänning i volt
I= ström i ampere
som ger P=230*10 som ger P= 230 * 10 = 2300 watt = 2,3 kW så nåja lite mer effekt än jag angav från början.
Jag tänkte på den gamla spänningen 220 volt vi hade tidigare :surprised:


Om vi utgår från att det är avsäkrat med 10 amp så kommer säkringen att ryka om du tar ut högre ström
 
Jag kommer absolut inte koppla detta själv, då jag är väääldigt dålig på el. Så oroa er inte :p
Läst på lite nu och kommit fram till att 3-fas 400v är the way to go. Tack för era svar!
 
Till elpatronen måste du även ha termostat och ett överhettningsskydd om du inte har det är risken för olycka överhängande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.