En säkring hade gått till elementen så jag gick igenom kopplingarna. I en av kopplingsdosan såg det ut som på bilden, en svart som var lös.
Hur skall denna kopplas in, antar att den inte skall ligga lös i alla fall.
Svart till blå eller brun?
 
  • En lös svart kabel i en kopplingsdosa med andra anslutna kablar och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Är den brun till vänster ,där tror jag
 
Har du fått bilden upp och ned Roland? Jag ser två bruna, till höger, med en liten nyansskillnad.

Handlar det om 230 V eller 400 V element? Om det är 400 V så är det två st säkringar inblandade, så är du säker på att strömmen nu är bruten?

Då en grön/gul är kopplad till en brun så går det inte att ge andra råd än att kolla upp allting.
Är den grön/gula en skyddsjord och här gäller att du är 100% säker? Titta i andra dosor/elcentral. Utan JFB går det inte att mäta.
Vad hart en bruna för funktion i elementet (som den grön/gula vara kopplad till)?
Vad har du för spänning mellan de två svarta från väggen?
Vad är spänningen mot den grön/gula?
Verifiera vilka två säkringar det handlar om.
 
hsd
Den har nog inte lossnat själv så det kan vara ett fel på elementet, kortis kanske, låg den så när Du tog bort locket så är inte detta orsaken till att säkringen gått
Då finns det något annat fel, kanske ett annat element som kortsluter i samma grupp
 
Om inte du har bytt något!
Så ska den förmodligen sitta ihop med den ensamma ledaren från den svarta gummikabeln, plinten längst ner till höger på bilden. Det syns svestsmärken på plinten för jorden, förmodligen har den lösa ledaren kommit i kontakt med jordplinten och orsakat att säkringen gått.

Som Bo skrivit så kan element vara tvåfas matat. Så mät att spänningen är borta innan du sätt dit fingrarna.

Ps har du skruvat loss dosan från väggen? Då kan ledaren lossnat om den varit dåligt ansluten, och man rört dosan. Dosan ska sitta fast på väggen
 
Redigerat:
Om inte tråden lossnat så skulle alltså elementet tidigare varit inkopplad mellan svart och grön/gul :(
 
Angående färgen i gummikabeln så finns det kabel med riktigt dålig "gul/grön" färg den var "gul" nästan runt om med ett smalare grönt streck. Den gula var mer åt de beige bruna hållet. Har stött på stan sådan kabel i äldre installationer.

Men som alltid så ska man mäta och kontrollera att allt är rätt efter reparationer.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla svar.
All värme är avstängt från elcentralen. Jag brukar inte nyttja elementen så de har varit avstängda. Nu när jag satte på elementen från elcentralen så gick säkringen.
Troligen blev det kortslutning och orsakade ett svetsmärke på plinten.
Jorden från väggen är ihopkopplade med jorden från elementet, men det är en kabel sådan kabel som någon av er skrev (se bild)
Det är 400V.

Jag har inget svar på varför den svarta är urkopplad (tidigare ägare kanske) men det borde ju vara ström på den eftersom den orsakade kortslutningen?
Tyvärr har jag inget mätinstrument tillgängligt förutom "pennan" som visar om det är ström.

Tror ni att ni kan lista ut hur jag skall koppla det med denna info?
 
  • Skadad elektrisk anslutning med svetsmärke och blottad koppartråd, nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent logiskt borde det vara tillsammans med den bruna. Konstigt att man har kopplat ur och lämnat sådär.
 
Den ledare i gummikabeln som tidigare var brun är nu grön/gul, en mycket bättre färg :)
Ingen kopplar loss den svarta medvetet och lämnar den så, den måste ha halkat ur när du lossade dosan. Men då återstår frågan varför säkringen gick. Du får väl fortsätta felsökningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den ledare i gummikabeln som tidigare var brun är nu grön/gul, en mycket bättre färg :)
Ingen kopplar loss den svarta medvetet och lämnar den så, den måste ha halkat ur när du lossade dosan. Men då återstår frågan varför säkringen gick. Du får väl fortsätta felsökningen.
Ja det låter troligast att den lossnat och sedan kommit emot plinten vilket gjort att säkringen gått, frågan är om man skall koppla in den svarta från väggen till den svarta eller bruna från elementet?
 
Den svarta från elementet är ju redan ihopkopplad med en ledare från väggen. Sätt inga fler där.
 
hsd
Tror att någon skruvat loss den, eftersom skruvhysan är nerskruvad på bilden och i det läget ska en ledare inte lossna
 
Håller med om att den borde kopplas ihop med den bruna. Borde är tyvärr inte tillräckligt säkert för att koppla:cry:
Enda sättet att veta säkert är tyvärr att mäta med spänningsprovare eller multimeter.
Som hsd skrev så har den nog inte halkat ur utan det är en medveten om än märklig handling av någon tidigare. Då behöver man även ställa sig frågan varför?:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.