A
Jag har element som jag tänkte koppla till vägguttag. Förstår att det inte är optimalt men just nu renoverar jag stugan och har en bygg central med jordfelsbrytare och dit kan man inte göra fasta anslutningar. Tror jag.

Tittar på elementets koppling DSC_0116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sschema och förstår det som att det både funkar på 230 och 400 volt och att du både kan koppla det till en eller två fas.
Så jag tänkte att man kopplar in en vanlig jordad stickpropp och använder nolla och fas.
Sen är alla uttag ojordade men min elektriker sa att det var ingen fara då det sitter jordfelsbrytare på centralen.
Så då kan jag koppla in det på ett ojordat uttag?

Sen har jag att det gnistrar lite när du stoppar in kontakten på ett uttag och en strömbrytare gnistrar även lite. Betyder det att dom uttagen kan börja brinna och måste bytas eller tar man det när man gör om all el när stugan är färdig byggd?
 
Mikael_L
Du har nog en märkning på något annat ställe som talar om ifall elementet är på 230 eller 400V.
Till 230 kan du koppla det i vilket fall, men då ger det bara 1/3 av effekten.

Det ska kopplas in på L och L(N). Glöm inte skyddsjorden, de övriga anslutningarna är för styrning av funktioner
 
nu tänkte Mikael lite fort. Om du kopplar ett 400volts element 230 får du 58% av märkeffekten.
 
Antag konstant resistans. (400*400 )/ (230* 230)= 3,0.... Vilket väl är c:a 30% för 230-volt inkoppling ? Eller hur räknar du tuktuk?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Ursäkta. Ibland borde man tänka efter före. Det är bara att erkänna att jag gjorde en tankevurpa.

Jag pudlar och tackar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
På bilden dvs dos locket står både 400 och 230 men på elementet står 230. Då antar jag att det är för 230. Så bara att sätta på kontrakt och plugga in trots att uttag är ojordat?
 
Ursäkta min fadäs förut, men nu ska Jag ta det lugnt.

Som Jag ser det har du ett 230Voltselement. I Sverige kopplar du fas på L och nolla på N(L) ,om du däremot skulle bo i norge eller tillhöra det fåtal svenskar som har 230 Volt mellan faserna så kopplar du L1 på L och L2 på N(L)

Märkning på bilden är suboptimal, jag rekommenderar att läsa manualen och installationsanvisningen.

Om rummet i övrigt är isolerat från Jord (endast ojordade uttag, inga fast installerade jordade apparater) Så får du ansluta det i ett ojordat uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
tuktuk skrev:
Som Jag ser det har du ett 230Voltselement. I Sverige kopplar du fas på L och nolla på N(L) ,om du däremot skulle bo i norge eller tillhöra det fåtal svenskar som har 230 Volt mellan faserna så kopplar du L1 på L och L2 på N(L)
Krångla inte till det i onödan nu.
TS tänker göra elementet stickproppsanslutet, då spelar det i praktiken ingen roll om 230V i uttaget kommer från ett fas-noll eller fas-fas -system.

Så TS ska helt enkelt bara ansluta stickproppen mellan L och L(N). Och skyddsjorden till jord-symbolen.

Ja precis, använd en treledare-anslutnings-sladd med gul/grön jordledare + jordad stickpropp. Ty efter användningen i detta ojordade rum vet man ej var elementet råkar hamna nästa gång, så det ska från första början vara korrekt anslutet med jordad stickpropp.



Men du är korrekt ute i dina tankar om 400V vs 230V huvudspänning, men i fallet med stickproppsanslutning så spelar det i praktiken ingen roll hur det bakomliggande nätet är anordnat.
 
  • Gilla
tuktuk och 1 till
  • Laddar…
A
Tack för bra svar. Då koppla jag in elementet och sover gott.
Jag hängde inte med i diskussionen om 230 vs 400 volt och effekt men ni verkar rett ut det.)
Apropå manulalen så finns ingen sådan. Tyvär.
Men jag känner mig trygg ändå nu at koppla in efter era svar.
 
A
Men ingen som hade ngn tanke om att det gnistrar ur eluttag och strömbrytare?
Var den frågan för laddad eller:)
Den har som sagt inget med elementet att göra.För elementet är ännu inte inkooplat
 
Att strömbrytare gnistrar är inte så ovanligt, de kan glappa, men effekten från belysningen är väl ganska låg så risken för brand är liten.
Även gamla uttag kan ha dålig kontakt. Om du misstänker att blecken är brända så öppna uttaget och titta!
Men med dagens elektronik med sina vansinnigt höga startströmmar är det vanligt att även nya uttag gnistrar när man stoppar i kontakten. Det är väl inte bra i längden så försök använda apparatens strömbrytare om det finns. Eller var lite med distinkt med införandet av stickproppen ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Uttag och strömbrytare som det slår gnistor om är slitna och byts lämpligen ut.

Det är visserligen inget normalt, men ganska små pengar för att veta att man har friska grejor.
 
Redigerat:
Mikael_L
Vad det gäller uttag så kan du göra för vana att känna hur varm stickproppen känns när du tar ut den.
Om den är varm, inte bara ljummen, när du har kört en effektstark förbrukare kan det vara tecken på ett slitet vägguttag där resistansen har blivit för hög.
 
A
okej, lite olika svar som sagt:)
brytaren är ny och den har själv kopplat. till gamla kablar.
uttaget är gammalt. och det gnistrar lite. ska känna på stickproppen sen , bra tips.
jag har köpt en gammal stuga och flyttat in, så jag är lite paranoid när det gäller dom gamla ojordade uttagen etc.
Men samtidigt minns jag att det kan gnistra lite i den lägenhet jag bodde i innan så jag tror även som BO säger att det int e är ngn större fara
 
A
Bra tryck här på elsidan på forumet:)
kopplade dimmer förut och fick jättebra hjälp med hur man gör det. Det enda felet jag gjorde var att jag la upp en bild på hur jag kopplat och vips hittade ni små fel på min installation. Så det bli ingen bild på strömbrytaren jag kopplat in:p
Tack så jättemycket för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.