Hej, är ganska ny här på forumet och hoppas på att få hjälp med att koppla in en trefaskompressor jag köpt billigt på blocket d^_^b
Jag har ingen behörighet men har kopplat en del i hemmet utan problem men trefas är lite svårt... Vill inte göra fel och kommer ABSOLUT INTE att koppla in den i väggen förrän allt är rätt!!

Just nu har inte kompressorn någon tryckstyrd start och stopp och det är ett av problemen, kommer till det senare...

Först, från CE-skickkontakten till brytaren/motorskyddet på kompressorn går det 4 ledare i en sladd, 3*fas o skyddsjord men ingen nolla. Är det OK att ha det så eller måste jag koppla in en kabel med nolla också?
Faserna sitter på ena sidan motorskyddet, och jorden går till motorskyddets jordpunkt (eller är det nollpunkt?)

Nu till det lite konstiga:
Från motorskyddets går det en femledad kabel, 3 från faserna och TVÅ från nollpunkten (eller var det jordpunkten?) Är det OK?

Motorn har 4 kopplingspunkter, 3 faser o nolla (eller är det skyddsjord?) Vad ska in på jordpunkten, nolla eller jord? Just nu går de två kablarna från motorskyddets nollpunkt till motorns nollpunkt.


Jag har köpt en beggad tryckströmbrytare att koppla mellan brytaren/motorskyddet och motorn men på tryckströmbrytaren finns tre kopplingar för faserna (gånger två) plus en kopplingspunkt märkt med jordsymbol. Ska skyddsjorden in här och nolledaren vidare till motorns jordpunkt?

Svar mottages tacksamt! :D
 
En trefasmotor behöver ingen nolledare som du märkt. Dra som du tänkt så fungerar det.
 
Motorn på kompressorn behöver ingen nolla 3 fas= 400v samt skyddsjord, 230v kan i vissa fall behövas för manöverström. Då behövs nolla. låter som jord har använts som "ful-nolla" 230v till motorskyddet/kontaktorn.=inge bra! Du får ha fyrledare om inte nollan behövs, annars är det fem-leda som gäller med blå nolla och grön-gul skyddsjord.
 
Redigerat:
Fnularn skrev:
Motorn på kompressorn behöver ingen nolla 3 fas= 400v samt skyddsjord, därimot låter det som jord har använts som "ful-nolla" 230v till motorskyddet.
Tack för snabba svar!
Det som oroade mig lite är att jag läst om att motorn av någon anledning "tappar" en fas, så blir det obalans mellan faserna och då föreställer jag mig att ström kan gå ut i jordkabeln och kanske inte lösa ut säkringen om belastningen är låg? Jord är ju i kontakt med chassiet vilket en nolla väl inte skall vara?

Är det förresten så att mordernare motorskydd har två kopplingspunkter för nolla och jord, inte en o samma för båda?

Blir det säkrare om jag kopplar dit en nolledare på stickkontakten också, till motorskyddets jordpunkt då alltså?

Vad är förresten tryckgivarens jord&/nolla? Plats för nolla eller jord, eller båda?
 
Motorskyddet ska slå ifrån vid avsaknad av en fas för att skydda motorn och inte snedbelasta. Ingen ström flyter till jord om allt funkar som det ska. Nolla behövs inte i 3-fassystem Om motorn snurrar åt fel håll, byter man plats på två faser. Nolla och jord ska absolut inte kopplas ihop! Behövs nolla till motorskydd/kontaktor,tryckbrytare så måste 5-ledare kopplas in.
 
beemwepaouer skrev:
Är det förresten så att mordernare motorskydd har två kopplingspunkter för nolla och jord, inte en o samma för båda?
Du får _aldrig_ koppla samman nolla och jord i en förbrukare! Motorskyddet behöver med stor sannolikhet ingen nolla, däremot är det inte otänkbart att finns en jordskruv på det. Se till att koppla bort alla blåa ledare (nolla) så att inte du eller någon annan blir förvirrad.

Blir det säkrare om jag kopplar dit en nolledare på stickkontakten också, till motorskyddets jordpunkt då alltså?
Nej, det blir tokfel (se ovan).

Vad är förresten tryckgivarens jord&/nolla? Plats för nolla eller jord, eller båda?
Svårt att säga, klart är att skruven _inte_ är för båda. Rimligtvis borde det finnas någon märkning på motorskyddet. Rätt ofta kan man hitta i princip osynliga bokstäver/symboler i relief i plasten. Leta efter ett N eller en jordsymbol.
 
Skyddsjorden sitter bara där för att kompressorn inte ska bli strömförande! Om du har övriga delar på kompressorn som kräver 230v så måste blå=nolla koplas i handsken.
 
jag gjorde en bild som symboliserar hur det är kopplat nu och hur jag tror jag skall koppla in en tryckgivare.
Notera att jag inte använt någon nolla i ny koppling, rätt eller fel? Och att det inte är någon nolla kopplad från början. Rätt va?

Runda ringar är kopplingspunkter, notera att jag hittills bara hittat jordpunkt på motorskyddet. Borde det finnas en nolla-punkt och en jordpunkt?
 
  • kompressorkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fnularn skrev:
Om du har övriga delar på kompressorn som kräver 230v så måste blå=nolla koplas i handsken.
Ok, hajjar, ingen nolla till något som inte är 220V. Men ponera att en fas på motorn falerar under drift, blir inte hela motorn och kompressorn strömförande då, och om den går med låg last, löser den ut säkringen då? Eller bryter motorskyddet då?
 
beemwepaouer skrev:
jag gjorde en bild som symboliserar hur det är kopplat nu och hur jag tror jag skall koppla in en tryckgivare.
Notera att jag inte använt någon nolla i ny koppling, rätt eller fel? Och att det inte är någon nolla kopplad från början. Rätt va?

Runda ringar är kopplingspunkter, notera att jag hittills bara hittat jordpunkt på motorskyddet. Borde det finnas en nolla-punkt och en jordpunkt?
Den nya koppling du ritat är 100% korrekt och perfekt, nolla kan du helt bortse från i ditt fall. Får du problem med motorn, överlast eller fasfel löser motorskyddet ut, den blir inte strömförande. Du har förstått allt du behöver för detta jobbet.:)
 
Så länge hela maskinen är kopplad till jord kan inget bli strömförande oavsett vad som händer (bortsätt från brott på jorden då). Troligtvis är jordskruven på motorn förbunden med motorhöljet som jag antar är i metall. Det i sin tur är skruvat i tanken i vilket även kompressorblocket sitter. Med andra ord bör hela maskinen vara jordad vilket då fungerar som en garanti för att den inte ska kunna bli strömförande. Du kan lätt verifiera att maskinen är jordad om du äger en multimeter med resistansmätning.
 
Tack så mycket för alla snabba svar! Toppenforum!d^_^b:D
 
Milkshaken
Hur har det gått?
 
Hmm, har inte hänt nåt ännu... arbetsrumsspackling går före + två sjuka barn... Jag hör av mig när jag kopplat ihop allt, har dessutom en mindre kompressor som fungera bra så den nya ligger långt ner på listan... Hade dessutom inte räknat med så snabba och bra svar !!!
Toppenforum!!! d^_^b
 
Halloween! Väcker liv i denna tråden lite då jag behöver hjälp.

Ha en kompressor kopplad på 3fas. Undrar om och isåfall hur jag kan bete mig för att koppla om detta till vanlig 2stift\ 220 kontakt?..

Bifogad bild:er. Mvh

Öppet elektriskt kopplingsskåp till en kompressor med flerfärgade kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckströmbrytare av märket Danfoss kopplad till rörledningar, används för kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.