Hej,

Jag håller på att fundera ut hur jag ska dra ledningarna i köket.

Uttaget som sitter i skåpet är till diskmaskinen och det som ska sitta i skåpsstommen är till köksmaskiner etc som man använder tillfällig.

1. Får jag koppla såhär?

2. Vill jag koppla såhär?

Elektrisk schema för köket som visar infällda uttag, utanpåliggande ledning och väg för infäst flexslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
1. En elektriker får göra så ja.
Men är där en vask så är nog inte yttre uttaget så bra.
2. Men rekommenderar inte rotdosa utan skydd på baksidan, ha i så fall något som täcker den på baksidan. Finns några rekommenderad om lägsta monteringshöjd för uttagen.
 
Tack!

Vasken är på den sidan i köket men 120 cm åt höger.

Om jag bara har ett skydd på baksidan så kommer ju stommen finnas med inne vid uttaget. Är det verkligen ok. Jag trodde att man var tvungen att ha icke brandfarliga inne i uttaget, därav rotdosa.

Ditt förslag som jag försår det:

Schematisk bild av väggsektion med eluttag, markerade områden för "Brännbart" material och "Skydd".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Varför skulle en rotdosa inte vara ok? Det är en kabel som går mellan uttagen så det är bara kopplingspunkterna och en kort bit avmantlad kabel som behöver skyddas. Väljer man ett bra uttag med vettiga anslutningar så är det väl skyddat även utan bakstycke (men skippa inte det). Kabeln måste dragavlastas på ett bra sätt. Klammer är enklast, det kan man sätta i skåpsstommen om man tänker till lite. En annan variant är att sätta uttaget i skåpet precis bredvid rotdosan för att hålla nere längden på kabeln.

Uttaget på utsidan är heller inget stort problem. Bra tänkt tycker jag. Om det regelmässigt rinner vatten där kanske det är suboptimalt men då har man också andra problem.
 
tommib
Av, nu förstår jag. Rotdosan + skydd ska det vara. Det är nog vettigt med tanke på att rotdosan inte är mekaniskt särskilt robust.
 
Jag tror att en rotdosa helst inte skall sitta fullt åtkomlig. Det finns ofta en hel del hål och olika spår i en rotdosa. Inget man kan få in ett finger i. Men de är inte petsäkra, om ex. ett barn gör om köksskåpet till koja (ett inte helt ovanligt beteende).

Det gör att OM man sätter en rotdosa sådär, så bör man bygga in den lite så den inte sitter öppet inne i skåpet. Men det kan ju räcka med nästan vad som helst som täcker baksidan. Väljer man en 35mm djup dosa, så får de flesta uttag precis plats (kontrollera med den valda serien uttag), och har man en täcksida på skåpet så går dosan bara in någon mm i skåpet. En liten bit tunn plywood eller masonit, så är dosan oåtkomlig.
 
Jag kan köra både rotdosa och ett skydd. Typ såhär:

Illustration av installation med rotdosa och skydd på en vägg, inkluderar måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ser bra ut. Skyddet bakom rotdosan är rent mekaniskt så där kan du sätta en överbliven bit täcksida eller något liknande.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Av, nu förstår jag. Rotdosan + skydd ska det vara. Det är nog vettigt med tanke på att rotdosan inte är mekaniskt särskilt robust.
Ja, jag skrev "rekommenderar inte rotdosa utan skydd på baksidan"
Hoppade man över den meningen och läste bara meningen efter så kunde det tolkas annorlunda.
Rot dosa har ju ingen IP klassning den skall vara inuti en vägg så
Tänkte mig att du bygger en liten innervägg.
Sätt annars något av dessa på baksidan av dosan eller en vanlig dosa inte rot.
Anslutningslock för två kablar, IP44, utan koppplingsplint och tätning IP20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsblad om en IP55 klassad kopplingsdosa "Click" utan plint, med tekniska specifikationer och e-nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall du ändå fräsa i väggen kan du fräsa in dosa med uttag åvanför bänken och om du skall ha överskåp belysning till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.