Vår gamla Grohe-blandare som troligtvis är från tidigt 80-tal gick sönder och vi har köpt en Mora Siljan takduschset för att ersätta. Vi trodde (mätte) att vi hade 160cc mellan rören som kommer ur väggen, då det var närmst det måttet snarare än 150, men när allt nu är nedmonterat visar det sig att vi har 155cc på rören (se bild 1). Händer som håller en kromad ny blandare framför två gamla väggfästen med CC-mått 155mm, gängorna syns ej passa ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lät skumt men så såg jag ett annat inlägg här som bekräftade att några fåtal tillverkare köra 155cc för länge sen

Hur göra då? Fästena är två separata fästen som kommer ur väggen (se bild 2) Två äldre blandarfästen på kakelvägg med 155cc avstånd, det ena utan täckkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

med en täckbricka runt (borttagen på vänstra röret). Det sitter heller ingen löpande "mutter" på fästet, vilket jag har förstått är standard nu, utan dessa sitter fast på den gamla blandaren. Jag har inte hittat några blandarfästen 155 till 160cc vilket förstås vore den enklaste lösningen.

Efter att ha pratat med Grohe så är jag inte mycket klokare. Jag tänker att det finns två lösningar på problemet med avståndet:

1. Behålla blandarfästena som de sitter, och sätta på en mellanadapter. Till exempel finns dessa för att gå från 150 till 160, men om man bara använder på ena sida och hittar en liknande fast helt rak adapter för andra sidan borde man kunna få till rätt dimension: https://www.vvsochbad.se/Reservdela...ell-omvandling-mellan-150-160-c-c-307243.html . Antar att jag behöver extra mutter för att koppla ihop med blandarfästena.

2. Hitta någon koppling direkt in mot rören, en typ av blandarfäste, som är justerbar ut mot blandaren. Har dock inte hittat något sådant.

Sedan är frågan kring dimensioner på gängor och rör, som syns på bild 3 Närbild på olik gängade röranslutningar från en gammal Grohe-blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där jag håller nya blandaren mot gamla blandarfästet så är gängningen olika, så frågan är om det finns något som kan koppla ihop dessa. Om inte faller ju alternativ 1 direkt.

All hjälp välkommen, jag är VVS-novis så det sjunger om det.

Mvh
Erik
 
dof dof skrev:
Det är väl snarare typ denna du behöver.
[länk]
Dock osäker på om dimensionerna stämmer med det du har.
Precis, där följer "muttern" med. Men fortfarande behövs en sådan och en rak, då totala vidgningen ska bli 5 mm men jag antar att det behövs samma förlängning på båda rören för symmetrin i djupled.
 
2 sådana och ställa dem "på snedden" så de flyttar 2.5mm var borde väl funka?
 
Du behöver två av de som dof föreslår, blandaren kommer då att hamna några mm högre eller lägre (valfritt) än tidigare. Reservation för att jag inte vet om gängorna stämmer
 
G Glogs skrev:
2 sådana och ställa dem "på snedden" så de flyttar 2.5mm var borde väl funka?
hscn hscn skrev:
Du behöver två av de som dof föreslår, blandaren kommer då att hamna några mm högre eller lägre (valfritt) än tidigare. Reservation för att jag inte vet om gängorna stämmer
Just det, så klart, de behöver inte "sprida" 5 mm var, om båda ställs i 45 graders vinkel så blir det 5 mm totalt. Låter vettigt. Bara gängorna kvar då och passande muttrar. Om nån kan förklara något kring gängorna på bilden vore det kanon, de ser ju klart olika ut...Tack!
 
Redigerat:
Om det är en fm mattson siljan du har så är det m26*1.5 på den blandaren. Kopplingen i väggen ser ut att vara en vanlig rörgänga. Kan du mäta diametern på rören som kommer ut ur väggen?
 
Rsk nummret är 8187764. De flesta borde kunna ta hem dem bara dom får det.
 
dof dof skrev:
Om det är en fm mattson siljan du har så är det m26*1.5 på den blandaren. Kopplingen i väggen ser ut att vara en vanlig rörgänga. Kan du mäta diametern på rören som kommer ut ur väggen?
Ja det är fmm siljan. Innerdiametern på rören ur väggen var mkt lik Siljan, måste stänga av vattnet igen för att mäte, ska försöka få till det i morgon.
 
dof dof skrev:
Rsk nummret är 8187764. De flesta borde kunna ta hem dem bara dom får det.
funkar den om det skulle vara rörgänga?
 
Om gängan e liknande som blandaren så borde excentrarna funka, stigningen ser inte lika dan ut så då borde det vara 3/4" r20 i väggen.
 
  • Gilla
erik_1
  • Laddar…
Som sagt du ser ut att ha rörgänga 20 ut ur väggen och då fungerar det med dessa excentrar.
 
  • Gilla
erik_1
  • Laddar…
Hur går det?
 
dof dof skrev:
Hur går det?
Tack för frågan, det går bra. Tänkte rapportera när allt var klart, men hittills: köpte duschen på bauhaus badrumsdagar och en säljare från FMM var där som lovade att kolla på ett extra långt rör till mig då jag är rätt lång och rören sitter långt ner. När han hörde av sig kollade jag problemet med honom, och han tog det vidare och skickade gratis ner ett par excenterkopplingar samt en 150cc-blandare i händelse att den skulle gå att kila in. Den hade dessutom löpande muttrar på själva blandaren. Och till min stora glädje så gick det att passa in 150-blandaren, vilket fick mig att tvivla på att jag mätt rätt, men nog är det fortfarande 155cc, men rören gick att rucka lite. Väntar fortfarande på det längre röret.

Så, tack för all hjälp här, råden stämde gott, men i slutändan gick det att kila in en 150cc-blandare. Och en stor eloge till FMM som haft fantastisk service och skickat alla grejer gratis. Får stämma in i kören att köpa svenskt verkligen lönar sig.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Skönt att det löste sig (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.