Hej
Jag undrar hur jag ska koppla in Malmberg dosdimmer till en dubbel strömbrytare som går till GU10 (dimbar) och till en Ikea godmorgon skåp med belysning (ej dimbar)

Jag har köpt impulsfjäder till strömbrytaren men, Hur kopplar jag in rätt ?
 
  • Närbild på en ouppkopplad Malmberg dosdimmer monterad i en eldosa med synliga kablar och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel strömbrytare utan frontplatta monterad i vägg, synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en förpackning innehållande Malmbergs dosdimmer HD2200, med anslutningsschema synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom den ena delen inte är dimmbar så kopplas skåpet till den ena brytaren och den andra till tryckknappen,för dimmern. Det går inte att ha samma dimmer till båda. Pil ut vid L med fjäder går till dimmern och pil B går till skåpet., För att tända skåpet så blir det direkt och den andra via dimmern.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom den ena delen inte är dimmbar så kopplas skåpet till den ena brytaren och den andra till tryckknappen,för dimmern. Det går inte att ha samma dimmer till båda. Pil ut vid L med fjäder går till dimmern och pil B går till skåpet., För att tända skåpet så blir det direkt och den andra via dimmern.
Tack för svaret men vilka sladdar ska jag flytta ut till Malmberg och var ska de kopplas i dosdimmer ?
 
  • Gilla
Lars Stenmark
  • Laddar…
Och för att förtydliga. Tråd från pil ut på brytaren till S på dimmern. Kopplingsschemat på dimmern visar fas (L) till brytaren, från brytaren till S. Fas har du redan till brytaren. Men du måste ha det även till dimmern, som det visas på schemat. Sedan ut från dimmern (pil med sinusvåg) till lampan.
 
Såg lite fel , men det är en kronbrytare du har där, du måste ha en dubbeltrapp för att få till det, den har 2 av varandra oberoende kontakter. denna har gemensam ingång för fasen.
 
Tack för svaren. Ser nu att jag inte får plats i dosan då det ligger massor med kablar bakom :(
 
  • Överfylld elektrisk dosa med trånga utrymmen och flera ihopkopplade kablar och skarvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger allt detta bakom brytaren ??? är det en brytare till under och ytterligare ett vägguttag nedanför. finns det plats i dosan under så går det att få till det. Mera foton på allt. Någon har snikat till det med kopplingen
 
J jonaserik skrev:
Ligger allt detta bakom brytaren ??? är det en brytare till under och ytterligare ett vägguttag nedanför. finns det plats i dosan under så går det att få till det. Mera foton på allt. Någon har snikat till det med kopplingen
Jag gav upp. Installerade tillbaka min vanliga strömbrytare. golvvärme termostat ligger under och jag kollade snabbt och det verkar som den är tjock. Tack för hjälpen
 
J jonaserik skrev:
Såg lite fel , men det är en kronbrytare du har där, du måste ha en dubbeltrapp för att få till det, den har 2 av varandra oberoende kontakter. denna har gemensam ingång för fasen.
Varför skulle det behövas en dubbeltrapp för? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.