Hej,
Har kommit till det stadie att mina prisolrör som endast sticker ut från väggen med sin plastbeklädnad skall monteras in i en duschblandare, jag har egentligen ingen koll på hur detta skall gå tillväga, därför ställer jag några frågor här...

- Ska jag skala av plasten enda in till vägg?
- Hur långa ska "stumparna" vara som sticker ut?
- Vad är det utöver blandarfäste och blandare jag behöver?

Rören sticker ut med cc160 och prisolrören är 15mm...

MVH
 
Köp blandarfästet och följ instruktionen. Titta också på monteringsanvisningen för våtrumsgukkan du använder.

Du behöver vad jag vet inget annat än det som följer med blandarfäste och blandare.
 
Vill låna tråden och ställa en fråga. Jag har monterat blandarfäste och blandare.
Jag har kopparrör 15 mm och 160 cc. Rören är väl förankrade så de går inte att rubba.

Jag kapade rören så att de sticker ut 17 mm enligt beskrivningen till blandarfästet. Monterade gummimembran som följde med fästet samt fästet och därefter de hylsor fom följde med för 15 mm's rör. Har också satt i stödhylsor.
Monterade blandaren och dragit åt.

Nu visar det sig att det läcker lite vatten på kallvattenssidan längs kaklet. Har inte sett exakt varifrån det börjar rinna.

Nu till min fråga. När jag kapade rören använde jag en rörkapare. En sådan man skruvar åt och snurrar och sruvar åt och snurrar tills röret är av. När jag gjorde detta så hade den en tendens till att gänga sig lite så att jag fick lossa och börja om ett par ggr. Nu är jag alltså orolig att jag har skadat röret ngt och detta är orsaken till att det läcker. Om det är så är det endast ngn 1/2 - 1 mm in på röret (alltså precis i ytterkant). Detta är alltså min oro att det beror på detta. Jag vet således inte.

Någon som kan kommentera detta, och berätta om det skulle kunna vara så och vad jag i så fall skall göra om jag inte kan få det tätt ?

/Kjell
 
Redigerat:
Om det beror på skada på röret så måste det vara en repa som går under konan. Röret tätas ju genom att konan trycker på runt sidorna. Om du då har en längsgående repa uner konan så kan det läcka.

Men är det inte bara att du dragit åt för lite?
 
hempularen skrev:
Om det beror på skada på röret så måste det vara en repa som går under konan. Röret tätas ju genom att konan trycker på runt sidorna. Om du då har en längsgående repa uner konan så kan det läcka.

Men är det inte bara att du dragit åt för lite?
Längsgående. Menar du att den början av röret och mot väggen ? Eller runt röret som typ klockan ?

Låt oss säga att det är en sådan repa. Vad gör jag då? Plockar ned blandaren, fästet och filar tills man fått bort repan / spåret. Och sedan ansluter allt igen. Men då kanske röret inte blir 17 mm från vägg utan kanske 16 mm. Så behöver man i så fall få bort konan runt röret osv..
Är det möjligt att göra ?

Om vi i stället säger att jag dragit åt för lite, skulle de då inte läcka i själva kopplingen i stället för längs väggen ?

Jag är duktigt orolig. Anledningen till att jag inte vet mer, är att jag inte kan ha vattnet påkopplat av andra orsaker.

/Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.