är detta bra?

Jag har haft en bosch diskmaskin där installatören sa att den skulle kopplas till kallvatten annars gällde inte garantin? Vad är det som kan gå sönder?
 
Vi har en Miele diskmaskin som är 2-3 år gammal och den är kopplad på varmvattnet (tidigare ägare gjorde detta)
Jag har inte orkat bry mig om detta då köket är fallfärdigt och ska renoveras inom 1 år.. men diskmaskinen fungerar utan problem
 
B
I tex Cylinda står det att den ska kopplas till varmt om du värmer med bergvärme tex. Värmer du vatten med el så är det bättre med kallvatten.

men maskinen tar inte skada av tapp-varmvatten. Det är ju Max 60 grader.

Du kan lugnt koppla den på varmt
 
V vitvaror skrev:
är detta bra?
Det kan vara bra om du kan få varmvatten billigare än om maskinen ska värma det. Kan även förkorta disktiden. Det bör framgå av manualen om en viss maskin klarar att anslutas till varmvatten. Alla jag har haft de senaste 20-åren har varit anslutna till varmvatten.

Sen finns det en "forumsanning" om att diskmedlet fungerar effektivare om man har kallvattenanslutning men jag har aldrig haft några problem med diskrenhet så jag tror inte att det är något problem i praktiken.
 
diskmedel och ren disk tänkte jag inte på, utan snarare om maskinen tål det...
 
V vitvaror skrev:
utan snarare om maskinen tål det...
Exakt vilken maskin har du?
 
A
det händer där maskiner som är kopplade på varmvatten att ventilerna går sönder.
detta gäller för såväl de maskiner som skall ha varmvatten anslutning tex miele proffsmaskiner.
som övriga.
temperaturen är ju en faktor där varmvattensystem utan fungerade tempbegränsning sliter mer.
 
Jag är på gång att köpa en ny maskin, rekommendationer? Har startat en annan tråd om det....
 
Jag upptäckte nyligen att min Electrolux-maskin är kopplad till varmvattnet och blev lite orolig. Som tur är fanns informationen i manualen och på den modellen är det ok så länge temperaturen inte överstiger 60 grader. Kanske har installatören rätt men dubbelkolla i manualen.
 
electroluxaren skrev:
temperaturen är ju en faktor där varmvattensystem utan fungerade tempbegränsning sliter mer.
Sen kan det även hända att det blir fel så att varmvattnet får avsevärt högre temperatur än tänkt. Det har hänt mig någon gång både i "lägenhetshus" med fjärrvärme och i privat hus där blandningsventilen "hakat upp sig". Det finns därmed en viss risk att maskinen kan utsättas för betydligt högre temperatur än man tänkt sig.

Detta har dock inte hindrat mig att alltid ansluta maskinerna till varmvatten men kan kanske vara värt att ta med i "kalkylen".
 
Och dessutom kommer nästan alltid inte 60 gradigt vatten i början av påfyllnaden och disk och diskmaskin håller ca 20 grader så temperaturen på det nypåfyllda vattnet inne i diskmaskinen håller knappast över 40 grader.
Och jag har under ca 40 år haft mina (två g:a och min nu nya (2 år)) diskmaskiner anslutna till VV och det helt utan problem
 
Även om man har billigt varmvatten via värmepump så gör man ingen större ekonomisk vinst då man även kommer att använda varmvatten som sköljvatten.
Enda fördelen är väl att diskprogrammet blir kortare.
Det är viktigt att läsa installationsanvisningarna ang max temperatur.
 
L lordi skrev:
Även om man har billigt varmvatten via värmepump så gör man ingen större ekonomisk vinst då man även kommer att använda varmvatten som sköljvatten.
Fast har man "gratis" varmvatten som redan ingår i hyra/årsavgift så sparar man några kronor. Eventuella moralpredikningar kring detta tillför nog inte tråden eller TS något.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast har man "gratis" varmvatten som redan ingår i hyra/årsavgift så sparar man några kronor. Eventuella moralpredikningar kring detta tillför nog inte tråden eller TS något.
Ledsen att mitt inlägg missuppfattades som moralpredikning, det var inte avsikten. Jag bara säger som det är. Läs installationsanvisningarna och råden från diskmedelstillverkaren.
Det finns diskmaskiner som inte får kopplas på varmvatten.

Dessutom är inte varmvatten gratis i lägenheter. Den kostnaden är inbakad i hyran. Stiger varmvattenkostnaderna i fastigheten så märks det på hyran nästa år.
Nu gör ju en maskin varken till eller från men några hundra st gör skillnad.
 
L lordi skrev:
Ledsen att mitt inlägg missuppfattades som moralpredikning, det var inte avsikten.
Nej så uppfattade jag det inte alls. Ledsen om jag var otydlig.

Jag syftade inte alls på ditt inlägg utan försökte förebygga kommande "onödiga" inlägg på "moraltemat"!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.