Tjena,
Finns 100 trådar om detta, men hittar ingen som passar min dimmer. Utanpåliggande el, taklampa skall få dimmer.
Tre markeringar, L och två st med pil och liggande s. Som jag tänker: jordkablarna kopplas ihop med sockerbit, de två bruna möts i L:et och sedan en blå på varje pil med liggande s. Korrekt? :) eller skall de bruna sockerbitas utanför L och då bara ha de blå på vardera pil med liggande s? Och L tom?
 
En bild skulle underlätta.
 
Inte världens bästa bild, men kobtakten längst till höger i bild är märkt med L.
IMG_20141220_184125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog hellre säga bruna från matningen till L på den och den bruna till lampan på någon av pilarna ut (antagligen en dimmer som kan trappkopplas) och ubåta de blåa också
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ubåta, koppla samman bredvid dimmern?
Men tanken här är då helt enkelt att endast en ledning till lampan kapas? Dvs, på en lampa med konstant matning skulle man bara kunnat kapa den bruna och koppla denna genom dimmern? Funderade nämligen på om dimmern i sig behövde någon matning.
Om så är fallet; skall matningen då in i L, och vidare till lampan via någon av pilarna? Hur vet jag vilken, eller spelar det ingen roll?
 
Mikael_L
Egentligen måste du ha koll på hur ledningarna är kopplade i andra änden.

Men själv skulle jag koppla så ledningen som matar dimmern (från centralen, ev via andra saker) har fas på brun, nolla på blå och skyddsjord på gul/grön.

Sen skulle jag koppla in lampan så att brun är tändtråd, blå är nolla och gul/grön är skyddsjord till lampan/lampkontakten.

Och då är det korrekta, brun från matningen på L
Brun till lampan på en av pilarna/sinusvågen.
Blå ihop med varandra och gulgröna ihop med varandra med ubåt, wago, torix, sockerbit eller vad det nu skarvas med.
 
Mikael, detta är hur du hade gjort det? :)
Om man skall vara den, spelar det då egentligen någon roll om man kör blå eller brun i dimmern? Funktions massivt vill säga?
Kan jag på något sätt mäta om brun och blå är korrekt enligt din beskrivning?
14191028348441026160467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis så. Elektriskt spelar det ingen roll vilken ledare som styrs av dimmern, men reglerna säger att det ska vara fasledaren. Det ska vara strömlöst i lampan när strömbrytaren/dimmern är avslagen, även om man egentligen inte ska lita på det.

Vad gäller övrig kontroll antar jag att det satt en strömbrytare där i dosan tidigare, eller rättare sagt senast igår var detta en fungerande strömbrytarkoppling? Detta med tanke på slitaget på ledarna, och deras korta längd. För det kan väl inte vara helt nyinstallerat? Kontrollen skiljer sig kraftigt beroende på fall.
 
Med tanke på hur all el är gjord innan så spelar detta nog ingen roll, då en behörig elektriker nog aldrig ens varit i närheten. Men jord är i vilket fall rätt ;)
Som sagt, går det på något sätt att mäta vad som är vad, eller behöver man ge sig in i skåpet för det?
 
Men, jag tycker det saknas en del information i tråden.

Vad är vad på bilderna?

Vi ser två kablar in i dosan. Den underifrån var går den? Från centralen? Eller är det en vidarekoppling till ett uttag? Eller går den till lampan?

Samma fråga om kabeln uppifrån.

Om det finns en vidarekoppling till ett vägguttag med i sammanhanget, så kanske råden här behöver justeras.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
LimpTheGimp skrev:
Mikael, detta är hur du hade gjort det? :)
Om man skall vara den, spelar det då egentligen någon roll om man kör blå eller brun i dimmern? Funktionsmässigt vill säga?
Kan jag på något sätt mäta om brun och blå är korrekt enligt din beskrivning?
[bild]
Inkopplingen enligt denna bild är korrekt, förutsatt att det är korrekt gjort i andra änden av kablarna, som inte syns på bilden.

Och då förutsätter jag att kabeln som går uppåt går till lampan, ty annars ska egentligen de bruna byta plats på dimmern. Men även om detta skulle vara fel så kommer det fungera lika bra. Det är bara om man kommer dit efteråt så förväntar man sig att det är konstant spänning på L och att lasten som regleras ligger på våg-symbolen.


Men vet man inte 100% säkert hur det är kopplat i andra änden ska man egentligen förvissa sig om att det är korrekt. Och här i detta fall är skyddsjorden den viktigaste att kolla. Ty det lömskaste felet som kan ske är att man lägger ut fasspänning på skyddsjorden i ett uttag och/eller höljet på en inkopplad apparat/armatur.

Kan man visuellt följa ledningen till lampan hela dess längd och konstatera att det inte finns några skarvar så är det enklaste nog att bara öppna och kolla i andra änden att det är korrekt kopplat, skyddsjorden till jorden i uttaget, brun till fas och blå till N. Saknas det symboler för fas (L eller P eller ph) och nolla (N) i uttaget så kan man välja vilken man vill, men var noga med jorden.
Man kan också mäta med en multimeter i ohm-läge att det är kontakt mellan rätt ledare. Detta är lämpligt att göra ifall man inte har koll på kabelns dragning och/eller det finns flera kopplingsdosor på vägen.

Sen när denna kabel mot lampan är klar så gör man förslagsvis på samma vis med den andra kabeln.
Men här bökar det till det lite för en vanlig Svensson, ty här slutar ju dragningen i elcentralen, vilken inte är så kul att gå in i för många. Och inte lika trevligt för "oss" att vägleda i över ett forum.

Vad du åtminstone kan som minimum göra är att ohm-mäta jorden mellan den gulgröna där vid dimmern och ett jordbleck i ett uttag. Då behöver du ju inte greja i centralen.
Och hemskt gärna kan man mäta mot ett uttag långt bort i huset, så man är ganska säker på att man har ohm-mätt ledaren hela vägen till centralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du en JFB så förenklas kontrollen av skyddsjorden.

1. Med strömmen bruten före JFBn (huvudbrytaren i centralen eller tidigare), och med JFBn också bruten,
- Då ska det inte vara kontakt mellan N och PE.
- Är det kontakt så ligger N och PE ihop någonstans, men då skulle inte JFBn fungera heller. För att hitta var felet finns behöver man in i centralen och lossa på N-ledare..
- Kontrollera detta i alla uttag och kopplingspunkter för att upptäcka om det finns en fulkopplad PE. Detta skulle inte JFBn upptäcka.

2. Med strömmen bruten fortfarande, och med JFBn tillkopplad,
- Då ska det vara kontakt mellan N och PE,
- Under en 0.5 ohm bör man mäta.
- Kontrollera alla dosor och uttag för att upptäcka avbrott på PE.

Kontrollen kan göras på samma sätt utan JFB, men då måste man in i centralen och lossa på inkommande N för att särskilja N och PE vid mätningen. Med dessa sammankopplade går det inte att mäta skillnad på N och PE, men det är mycket bättre än ingen mätning/kontroll alls. Utan JFB kan N och PE förväxlas utan att det märks. Det märks först när PE går av och hela spisen blir spänningssatt. Kanske kan man känna lite pirr i fingrarna innan dess.

En rejäl inspektion som Mikael beskriver kan dessutom ersätta de flesta mätningar.
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.