Hej,

ny på detta forum :)

Jag har tänkt mig att koppla in en dimmer samt byta ut en gammal avbrytare. Följande bild kanske förklarar mera
9ywGp50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://i.imgur.com/9ywGp50.jpg

Hur skall jag gå tillväga?

Tacksam för svar
 
Övre brytare: ena svarta på L1, bygla L1 och L2, andra svarta på L2. Bruna på X11 resp. X21 (med en kronbrytare som den gamla hade du sluppit bygeln, nu har du köpt en dubbeltrapp, men den funkar ju också)

Undre brytare/dimmer: De svarta på L, men kolla så att du får dit båda ordentligt eftersom de hamnar under samma skruv. Bäst är dock att använda en toppklämma för att dela upp de svarta. Brun på valfri "våg-med-pil" (dimmern har trappfunktion).
Observera dock att byta strömställare mot dimmer är ett behörighetskrävande jobb.
 
  • Gilla
UwillSteam och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Övre brytare: ena svarta på L1, bygla L1 och L2, andra svarta på L2. Bruna på X11 resp. X21 (med en kronbrytare som den gamla hade du sluppit bygeln, nu har du köpt en dubbeltrapp, men den funkar ju också)

Undre brytare/dimmer: De svarta på L, men kolla så att du får dit båda ordentligt eftersom de hamnar under samma skruv. Bäst är dock att använda en toppklämma för att dela upp de svarta. Brun på valfri "våg-med-pil" (dimmern har trappfunktion).
Tack så mycket snaggletooth. Nu behöver jag inte känna mig så dum när en kompis (elektriker) kommer över och installerar dimmern :)

snaggletooth skrev:
Observera dock att byta strömställare mot dimmer är ett behörighetskrävande jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.