Hej!

Hur kopplar man en dimmer så den går vidare ner till ett vägguttag, se bilder. Nollan har jag kopplat förbi ner till uttaget. Tändtråden är kopplad till S(med pil) sen fas till L sen som går ner till vägguttaget. Men vägguttaget fungerar ej.

Behöver hjälp hur det ska kopplas :)
 
  • Hand håller en dimmer framför en väggdosa med synliga trådar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med öppen kabelanslutning och kopplingsklämmor i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånsett dålig inkoppling av de bruna ledarna i dimmern så verkar det korrekt.
Håller man på med el, så ska man ha ett mätinstrument till hands för felsökning. Har du det?
Har du gjort några mätningar/felsökningar på dina kopplingar?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Du är inte så att du kopplat in fas+tändtråd på X-plintarna i uttaget?

Du behöver verkligen få in ledarna bättre i kopplingsklämmorna. Hur ser det ut vid vägguttaget?

Hålet i väggen blir svårt att dölja...
 
Första bilden vara bara hur det såg ut när det var kopplat, nu är det koppla så här när det är ström i dimmern. Så jag vet att ledarna ska vara bättre isatta i kopplingsklämmorna.
Min kompis har mätt och det är ström fram till vägguttaget nedan för, just nu är det kopplat 2st blå(N) i N och två fas in i L på vägguttaget nedanför. Inget är kopplat på x-plintarna.
 
  • Eluttagsinstallation med två bruna ledare kopplade till L och N, ingen tråd i jordningsklämman, väggdosan i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är det två nollor och två faser i vägguttaget? Är det vidarekopplat till fler vägguttag?
Vad har du kopplat in i vägguttaget när du testar om det funkar? Dimmern kräver troligen en minimilast för att fungera, så det räcker inte att mäta med ett instrument.
 
useless useless skrev:
Varför är det två nollor och två faser i vägguttaget? Är det vidarekopplat till fler vägguttag?
Vad har du kopplat in i vägguttaget när du testar om det funkar? Dimmern kräver troligen en minimilast för att fungera, så det räcker inte att mäta med ett instrument.
Ja det är kopplat till fler vägguttag, det är det som är tanken. va menas med minimilast för att fungera?
Jag har kopplat in allt från mobilladdare till skruvdragarladdare.
 
Koppla in en glödlampa på några tiotal Watt.
 
useless useless skrev:
Koppla in en glödlampa på några tiotal Watt.
Har testat men det fungerar inte ändå
 
E etompau skrev:
Frånsett dålig inkoppling av de bruna ledarna i dimmern så verkar det korrekt.
Håller man på med el, så ska man ha ett mätinstrument till hands för felsökning. Har du det?
Har du gjort några mätningar/felsökningar på dina kopplingar?
Se svar längre ner på sidan
 
E
Har de bruna trådarna blivit ihopblandade? Det kanske är fast fas på den rödtejpade. Enkelt att ta reda på med ett mätinstrument
 
J Jockeboy85 skrev:
Första bilden vara bara hur det såg ut när det var kopplat, nu är det koppla så här när det är ström i dimmern. Så jag vet att ledarna ska vara bättre isatta i kopplingsklämmorna.
Min kompis har mätt och det är ström fram till vägguttaget nedan för, just nu är det kopplat 2st blå(N) i N och två fas in i L på vägguttaget nedanför. Inget är kopplat på x-plintarna.
Om det nu är spänning fram till uttaget så är det väl OK, eller missuppfattar vi din felbeskrivning?
 
E Emil_K skrev:
Har de bruna trådarna blivit ihopblandade? Det kanske är fast fas på den rödtejpade. Enkelt att ta reda på med ett mätinstrument
Den tejpade är tändtråden och dom andra är fasen
 
E etompau skrev:
Om det nu är spänning fram till uttaget så är det väl OK, eller missuppfattar vi din felbeskrivning?
Det är spänning fram till väggutaget med det fungerar inte när jag kopplar in något i vägguttaget. Hur ska det vara kopplat isf i vägguttaget? Där finns N, L och 2 X
 
Är nollan korrekt ansluten i andra änden?
 
J Jockeboy85 skrev:
Det är spänning fram till väggutaget med det fungerar inte när jag kopplar in något i vägguttaget. Hur ska det vara kopplat isf i vägguttaget? Där finns N, L och 2 X
Hur mäter du i uttaget?
Stick in mätpinnarna i hålen i uttaget.
Fas till L och neutral till N. X är blindplint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.