Hej!

Jag har ingen koppling med avstängningsventil utan röret/vattnet går direkt in till termostaten och sedan genom elementet och ut till returen som inte heller den har någon avstängningsventil. (Se bifogade bilder) rörets diameter är 27mm.

Det aktuella Elementet befinner sig i ett sovrum på övervåningen (villa med källare) och husets värms med fjärrvärme.
Behöver jag stänga av vattenflödet någonstans innan jag monterar bort elementet eller räcker det med att stänga termostaten helt, sedan avlufta elementet och när 'trycket' är borta montera bort det?

Väldigt tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
/Ola



Ett vitt radiator med termostat, utan avstängningsventil, mot en tegelväggsbakgrund i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiator med termostat utan avstängningsventil, rör i sovrum väntande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörsystem med avstängningsventiler och märkningar "VÄRME SEKUNDÄR TILLKOPP" och "VÄRME SEKUNDÄR RETUR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörledningar och ventiler utan synlig avstängningsmekanism i ett uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystemrör markerat med "VARMVATTEN VV1" under en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörledningar märkta med 'fjärrvärme tilllopp' och 'fjärrvärme retur' utan synliga ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Också intresserad av frågeställningen, dock gällande ett element i en bostadsrätt.
 
  • Gilla
Monica Dahlberg
  • Laddar…
Krilleman
Newbuild skrev:
Också intresserad av frågeställningen, dock gällande ett element i en bostadsrätt.
Är det BRF så ska alltid styrelsen kontaktas och du ska få skriftligt godkännande att du får göra ingrepp i värmesystemet!

Ibland kräver dom dessutom en specifik firma som ska göra det.
 
  • Gilla
Newbuild
  • Laddar…
M
och det brukar vara föreningens ansvar att hålla värmesystemet i slick så du behöver inte betala själv. Se hur era stadgar ser ut, det normala är att man bara svarar för målning av elementen själv.
 
Tack så mycket för svaret. Brister i min sök-kunskap på forum märker jag. Elementen är iaf borta nu med hjälp av ditt tidigare svar krilleman.

Tar hjälp av en VVS:are, som sågar av rören och kopplar på en plint. Köper även nya element med tillhörande termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.