Bygger om i tvättstugan och dessvärre är ett litet vattenburet element ivägen för att tvättmaskin och torktumlare ska passa in bredvid varandra mot väggen. Därför vill jag nu ta bort detta element som för övrigt inte brukar vara påslaget då en rad andra maskiner står för uppvärmningen i den 9 kvm stora tvättstugan.

Min fråga är nu - Hur kopplar jag lättast bort en vattenburen radiator? Är av typen 2 vägs, parallell kopplad.

tack på förhand

Andreas
 
Krilleman
Stäng returventilen (under locket finns en spårskruv eller insex) och dra termostaten i botten. Har du radiatorkoppel så stäng skruven under det kromade locket på sidan + termostaten! Lyft bort elementet, håll ett finger på anslutningen i toppen, då rinner det mindre svart vatten i själva "lyftet". Innan det köper du två radiatorproppar i lämplig storlek:

Anslutningsrör utvändigt:
10 (3/8") ca 17mm - eller koppel
15 (1/2") ca 21mm
20 (3/4") ca 27mm
25 (1") ca 34mm

Om du har lös termostat och returventil brukar det läcka lite, inga problem bara du köpt rätt radiatorproppar innan! Bara dra åt och du har proppat bort ditt element OK!
 
O
Jag har samma frågeställning fast med enrörssystem och i flerfamiljsfastighet. Funderar på om det är görbart utan att blanda in fastighetsägaren och rörmokare?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.