Ska köpa en ny tvättmaskin och antagligen kommer företaget att installera den ny men när jag läser villkoren hos Media Markt så står det att den gamla maskinen ska vara urkopplad när de kommer. Min är fast inkopplad. Ingen stickpropp. Kan jag enkelt koppla bort den själv eller måste jag ta in elektriker? Är helt okunnig när det gäller el.

Mvh Robert
 
Du kan själv. Stäng av strömmen, skruva upp dosan och ta loss ledarna. Ha på dig isolerande handskar för säkerhets skull.

Stäm av med mediamarkt att de kan koppla in trots att uttag för stickpropp saknas.
 
Om du känner dig osäker på detta skulle jag hellre råda till att låta en elektriker utföra både ur- och inkoppling, inte media markt. Det kräver dessutom behörighet, så är det nämnt.

Det är inte alls svårt att koppla loss en tvättmaskin, men som sagt du behöver kunna koppla bort strömmen och kontrollera att all ström verkligen är bruten (det kan finnas flera faser framdragna till anslutningsdosan), dvs vara så säker på detta att inga handskar ska behövas "för säkerhets skull". Ett mätinstrument och lite vana kan vara nödvändigt här för att det inte ska bli chansmoment. Med bilder på elcentral, gruppförteckning och anslutningsdosa kan de gå att ge klarare besked på proceduren.
 
  • Gilla
Andreas117 och 1 till
  • Laddar…
D
Som tidigare sagt hade jag nog tagit dit elektriker om du är osäker. Kanske få installerat uttag så är lättare koppla in och även för framtiden.

Om jag inte mins fel har jag för mig nämnts tidigare i andra trådar, att om man klipper av stickkontakten på tvättmaskin så gäller inte garantier.
 
De nya maskinen har säkerligen vanlig stickkontakt så för dig gäller det inte bara att få bort den gamla maskinrn - du måste fixa ny kontakt också. Ta dit en elektriker!

Den lägre kostnaden man får via exvis Mediamarkt äts ofta upp av tilläggskostnader som detta. Jag anlitar alltid lokal hushållsaffär med egna tekniker/elektriker och dealar ner installationspris, rabatt etc och att de tar med sig gamla åbäket. Brukar faktiskt totalt sett inte bli dyrare (och jag gör inget själv).
 
Stickpropp kräver att det är tillåtet att montera ett uttag i närheten, att TM hamnar i område 2 eller utanför och att badrummet skyddas av en JFB, så det beror på.
 
Har du ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig. Jag skulle solklart klippa proppen på den nya maskinen och montera den fast som den förra. En enligt min uppfattning bättre lösning och inga kostnader för elektriker och vägguttag. De garantiargument som ibland dyker upp är inget jag skulle bekymra mig om.

Är man "helt okunnig" ska man nog inte chansa och ge sig på det själv men att byta ut en fast installerad tvättmaskin torde vara bland de enklare hemmapulen även om det rent formellt är på fel sida av gråzonen. Att jag personligen har svårt att förstå att man exempelvis får byta ett jordat uttag men inte "installera om" en ny tvättmaskin är en annan sak.
 
OM du kopplar ur maskinen, ta några bra detaljerade bilder före urkopplingen.

Om den är inkopplad i en dosa med trefas (rät vanligt i äldre hus) så kan det uppstå förvirring om exakt hur den nya skall kopplas in (för att undvika att få 400V till maskinen). Ser man då hur den gamla var inkooplad så förenklar det ordentligt, även för media markt installatörerna.
 
Bo.Siltberg skrev:
Stickpropp kräver att det är tillåtet att montera ett uttag i närheten, att TM hamnar i område 2 eller utanför och att badrummet skyddas av en JFB, så det beror på.
Måste verkligen hela badrummet skyddas av en JFB? Går det inte att i ett fall som detta om man går från fast till stickproppsinstallation att sätta ett Eljo Aqua uttag med inbyggd JFB i Eljos IP44 förhöjningsram med gummidamask? Jag vet, inte gratis men är det tillåtet att skydda bara enstaka apparater på det sättet?
 
Anders_Nilsson skrev:
Måste verkligen hela badrummet skyddas av en JFB? Går det inte att i ett fall som detta om man går från fast till stickproppsinstallation att sätta ett Eljo Aqua uttag med inbyggd JFB i Eljos IP44 förhöjningsram med gummidamask? Jag vet, inte gratis men är det tillåtet att skydda bara enstaka apparater på det sättet?
Ja det får man
 
Det finns ett vanligt uttag nära tvättmaskinen och den sitter så långt bort från duschen eller annat fuktigt man kan komma i badrummet så jag gissar på att installationen av den nya maskinen inte kommer vara ett problem. När det gäller installation/bortkoppling, är det alltid en elektriker som gör det eller rörmokare? En elektriker borde ju kunna koppla bort/koppla på vattenslangen etc men kan en rörmokare fixa elen? De som kommer från Media Markt, eller vilket företag det blir som vi köper av, är det elektriker?
 
Om det bara gäller att koppla loss den. Inget behov att koppla in den nya. Då tror jag att du iofs, kan klara det utan att bli skadad, framförallt med lite råd härifrån. Det är visserligen behörighetskrävande, även att koppla ur.

En bra början kan vara att lägga upp lite bilder på hur dosan ser ut, gärna med locket avmonterat. OM det finns tveksamhet över vilken/vilka säkringar i centralen som skall brytas, så lägg upp en bild på centralen också, med förteckning över propparna/säkringarna, om det finns.
 
Är man osäker på vilken säkring som ska brytas är en variant att ta huvudsäkringen. Saknas tillräckligt med solljus så finns ju alltid ficklampor/pannlampor.
 
lbgu skrev:
Är man osäker på vilken säkring som ska brytas är en variant att ta huvudsäkringen.
Huvudsäkringarna. Inte alls otroligt att det är trefasmatning till dosan.

Huvudbrytaren är nog det säkraste i en normal heminstallation. Med avslagen huvudbrytare och isolerad mejsel ska man både vara rejält klantig och ha maximal otur för att få en kyss om man bara ska demontera anslutningssladden.
 
  • Gilla
Carinscar
  • Laddar…
D
Huvudsäkringen är bra den. När jag renoverade nuvarande lägenheten så var huvudsäkringen väldigt bra man använde. Då man inte visste vart propparna gick så gjorde enkelt med huvudsäkringen. När jag hade elektriker hemma kort därefter för dra om all el visade det sig att det var fel på proppen så fastän den var helt ur så var det fortfarande el i.
 
  • Gilla
Carinscar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.