Går sedan gammalt ett rör till en kran i det som tidigare var ett garage i vår källare. Finns en golvbrunn där nu.

Eftersom vi haft lite problem med läck i rör tidigare så är det lite osäkert hur tryggt det är att ha kvar röret i sitt nuvarande tillstånd. Vet inte ens om vi vill ha en kran där öht då vi använder rummet till diverse annat nu.

En tanke är ju att kapa röret strax efter där det delar sig och proppa.Är det här något man kan ge sig på själv? Hur går man till väga rent praktiskt när man kapar och proppar ett rör? Rörgenomföring finns ju kvar genom väggen ifall vi vill sätta in vatten där igen, men åldern på röret gör att vi gärna vill ha bort det.
 
  • Schematisk ritning i svart och blått som föreställer en vägg med genomgående rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett kopparrör så är det enkelt att kapa och sätta på en klämringskoppling, som man sätter en plugg i.
Är det ett gammalt stålrör så finns det visserligen klämringskopplingar till det också. Men jag är osäker på om man alltid kan använda det. Annars behöver man gänga röränden och skruva på ett lock.
 
H hempularen skrev:
Är det ett kopparrör så är det enkelt att kapa och sätta på en klämringskoppling, som man sätter en plugg i.
Är det ett gammalt stålrör så finns det visserligen klämringskopplingar till det också. Men jag är osäker på om man alltid kan använda det. Annars behöver man gänga röränden och skruva på ett lock.
Ytterst tveksam om det är kopparrör, är ganska grovt rör, 16 mm har jag hört nån siffra som var vanlig förr.
Hitade en bild från innan jag målade om rummet.
Har dock aldrig begripit varför man sätter isolering runt KV-rör. (Proppen på kranen satte vi dit då den står och efterdroppar ett tag, så vattentrycket ligger inte på den utan på kranen).
 
  • Grovt rör med isolering som går genom vägg, målad yta och propp på röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vertikalt grovt rör med isolering och en kran med propp längst ner, monterat mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Är det ett kopparrör så är det enkelt att kapa och sätta på en klämringskoppling, som man sätter en plugg i.
Är det ett gammalt stålrör så finns det visserligen klämringskopplingar till det också. Men jag är osäker på om man alltid kan använda det. Annars behöver man gänga röränden och skruva på ett lock.
Det där har jag alltid undrat över, hur gängar man ett kalt rör? Lär väl till någon form av maskin som uträttar detta? Det enda jag känner till är som du nämnde klämringskoppling.
 
K kattparet skrev:
Har dock aldrig begripit varför man sätter isolering runt KV-rör.
Kallvattenrör isoleras för att undvika att det bildas kondens på dem.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Krilleman
K kattparet skrev:
Det där har jag alltid undrat över, hur gängar man ett kalt rör? Lär väl till någon form av maskin som uträttar detta? Det enda jag känner till är som du nämnde klämringskoppling.
En vanlig gängkloppa med gängolja användes till detta. Se bild.
Finns även elektriska numera.

Har du en gänga att gå på i tex ett T-rör/muff så är det lättast att proppa där.

Men enligt din bild så verkar du ha ett ypperligt T-rör att proppa i! (y)

Vad har du för ytterdiameter på ditt galvaniserade stålrör vid T-röret som du önskar proppa?

ridgid-gangad-klocka-11-r-med.jpg
 
Haft lite för fullt upp för att svara så får ursäkta dröjsmålet.

Ja alltså det är ju kallvattenröret som kommer in från vänster, delar sig och går en sabla omväg bort till pannrummet.

Frågan är om det kostnadsmässigt är värt att göra det här själv. En sån där gängkloppa verkar ju kosta en slant.

Nu är ju den optimala tanken att rörsystemen ska bytas ut i sinom tid. Och då lär ju den där rördelen ryka. Såvida man inte önskar dra rör vidare upp till andra sidan av byggnaden eller upp till marknivå i framtiden..

Ska mäta diametern när jag kommer hem men tror det är ca 18 mm ytter om jag inte minns fel.
 
Krilleman
Hur gick det?

Jag tycker fortfarande det är det lättaste att gå på gängan i T-röret...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur gick det?

Jag tycker fortfarande det är det lättaste att gå på gängan i T-röret...
Har inte kommit nånstans än. Det ligger lite lågt prio för närvarande, inte säkert jag kommer göra det i år. Tiden går lite för fort för sitt eget bästa ibland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.