Jag vill ta bort ett vattenburet två-rörs element i en liten tvättstuga i ett hus byggt 1990. För ändamålet har jag köpt ett förbikopplingsrör MMA, F22, dvs planen är att skruva loss radiatorn från rören som kommer upp ur golvet och sen på men förbikopplingsröret.

Är jag rätt på det ? Tar tacksamt emot lite bra tips, typ - bör man tömma radiatorkretsen eller räcker det med att slå av cirkulationspumpen och skruva år termostaterna på övriga radiatorer etc.

Tack på förhand !!

Andreas
 
Tja,
Det borde räcka med att öppna och sedan stänga avtappningsventilen till radiatorsystemet för att få ner temperaturen.

När du sedan ska ta bort elementet, kan du prova med att öppna luftningsventilen, det ska inte pysa eller komma vatten. Glöm inte att stänga den sen.

Nu är det bara att ladda upp med skurhink och trasor. När du lyfter av elementet, kommer det att vara fullt med vatten som du ska tömma i den tillräckligt stora skurhinken.
Dessutom är elementvatten svart, vilket gör att det kan färga av sig ganska snabbt.

Men om du har ett tvårörssystem, då ska det räcka med att bara plugga rören. Det blir nog ganska dåligt med en förbikopplingsventil.
 
Sorry för min slarviga beskrivning . För att förtydliga - det handlar om ett en-rörs system, dvs två rör upp ur golvet... .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.