Hej

Är på gång att bygga om köket och ska därmed även ta bort ett vattenburet element och dess koppel. Skulle behöva hjälp med som behöver göras innan jag kan ta bort elementet utan att det blir en härlig översvämning här hemma.

Bifogar lite bilder på hur elementet ser ut och på den kopplingen som jag tänkte sätta dit stället för kopplet. Jag bor i ett Älvsbyhus och i huspärmen står det att det är ett 1-rörssystem, därför har jag köpt denna koppling så att vattnet kommer igenom.

IMG_1223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det med att tömma vattnet i värmepannan, stänga av cirkulationspumpen och tömma ur vattnet ur elementet? Elementet sitter som första element i en 1-rörsslinga i ett 1-planshus.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Stäng av cirkulationspumpen. Tappa ur vattnet ur radiatorerna, lossa kopplet med fyra muttrar. Plocka bort kopplet, skruva fast ditt nya förbigångsrör och sedan kan du återfylla systemet. En handduk är bra att ha till hands...
 
  • Gilla
justy
  • Laddar…
Fluxor skrev:
Stäng av cirkulationspumpen. Tappa ur vattnet ur radiatorerna, lossa kopplet med fyra muttrar. Plocka bort kopplet, skruva fast ditt nya förbigångsrör och sedan kan du återfylla systemet. En handduk är bra att ha till hands...
Tack för det! Det gick lysande. Trodde det skulle vara svårare och bli översvämning i hela köket :)
Nu är det iallafall borttaget!
 
  • Gilla
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.