Jag ska göra om ett rum där det sitter ett el-element som inte används.
Det verkar ju lätt att koppla bort det, frågan är om det är okej att koppla in sladdarna till en wago klämma och sätta ett lock över?
Eller måste man anlita en elektriker för det? Känns ju som en lätt sak att fixa, men dumt om det blir fel såklart..
/ Nybliven husägare
 
  • Öppet utrymme i vägg med synliga ledningar och del av installationsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du skriver en Wago hoppas jag du menar en Wago till varje, annars blir det katastrof.
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
E Emilia Rust skrev:
Jag ska göra om ett rum där det sitter ett el-element som inte används.
Det verkar ju lätt att koppla bort det, frågan är om det är okej att koppla in sladdarna till en wago klämma och sätta ett lock över?
Eller måste man anlita en elektriker för det? Känns ju som en lätt sak att fixa, men dumt om det blir fel såklart..
/ Nybliven husägare
Ja, bryt strömmen, ta foton hur det är kopplat, koppla loss och sätt varje tåt i sin egen wago. Sätt ett doslock över som fästs med skruvar. Finns en viss risk att ledningar kopplas vidare från elementet. Egentligen behörighetskrävande.
 
E Emilia Rust skrev:
Jag ska göra om ett rum där det sitter ett el-element som inte används.
Det verkar ju lätt att koppla bort det, frågan är om det är okej att koppla in sladdarna till en wago klämma och sätta ett lock över?
Eller måste man anlita en elektriker för det? Känns ju som en lätt sak att fixa, men dumt om det blir fel såklart..
/ Nybliven husägare
En wago per kabel då förstås.
kolla först ordentligt att du stängt av elen innan du ens har handen i närheten av det där.
 
D datja skrev:
Finns en viss risk att ledningar kopplas vidare från elementet.
Nja då borde det gå dubbla par kablar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
C Cerb skrev:
Nja då borde det gå dubbla par kablar.
Finns alltid en viss risk. Kan ha varit en idiot som kopplat in. Jag ser två bruna, en gulgrön och en vit tråd.

Tillägg: eller är den ena bruna svart egentligen? Hur som helst, färg är bara färg.
 
D datja skrev:
Finns alltid en viss risk. Kan ha varit en idiot som kopplat in. Jag ser två bruna, en gulgrön och en vit tråd.
Jag ser 1 smutsig blå, 1 brun, 1 vit och 1 gul/grön.

För få kablar för att vidarekoppla 400V iaf,
en extremt oortodox 230V är väl möjligheten isf, men det lär märkas när nästa element i kedjan lägger av isf.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
C Cerb skrev:
Jag ser 1 smutsig blå, 1 brun, 1 vit och 1 gul/grön.

För få kablar för att vidarekoppla 400V iaf,
en extremt oortodox 230V är väl möjligheten isf, men det lär märkas när nästa element i kedjan lägger av isf.
Jag håller egentligen med dig som du kanske förstår. ... Utom färguppfattning. Jag får inte den till blå. Spelar väl mindre roll men TS kan berätta om hon vill.
 
Tack för svaren! Det är en vit, brun, gul/grön och en som i mina ögon är svart kabel.
 
D
Tag kort på hur de sitter inkopplade i elementet. Sen köper du ett täcklock m skruv (se till att diametern stämmer) och ett packe Wago 221.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Tag kort på hur de sitter inkopplade i elementet. Sen köper du ett täcklock m skruv (se till att diametern stämmer) och ett packe Wago 221.
Tack
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Du kanske har full koll på det men om det är 400v element så ska ju tre faser brytas.
Kolla med elmätare innan du börjar skruva att det är avstängt.
Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
Emilia Rust
  • Laddar…
D
B BäverBerra skrev:
Du kanske har full koll på det men om det är 400v element så ska ju tre faser brytas.
Kolla med elmätare innan du börjar skruva att det är avstängt.
Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.
Ja, viktigt tillägg. Säkrast om du bryter strömmen till hela kåken och ordnar med detta i dagsljus. (Ifall du inte har någon multimeter.)
 
  • Gilla
Emilia Rust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.