Hej,

Jag ska byta blandare och är ute efter lite guidning.

Jag har idag en blandare (https://www.fmmattsson.com/sv/köksblandare/garda/96200000) som sitter monterad med mjuka kopparrör (10 mm) till kulventil (ballofix) med mutter (G3/8 gänga) och klämringar.

Ny blandare FM Mattsson 9000e 2 (https://www.fmmattsson.com/sv/köksblandare/9000e/80010000) har soft pex (10 mm) och vad jag förstått det behöver jag bara en halvkoppling med tillhörande klämringar (t.ex. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...lvkoppling-for-cu-ror-g10-g10-x-10-mm-3079600) för att montera soft pex rören mot kulventilen? Låter det korrekt?

Några tips eller annat att tänka på vid montering? Behövs något tätningsmedel utöver medföljande packning till halvkopplingen?
 
Krilleman
Man ska inte montera halvkoppling på ände från en klämringskoppling.

Det finns undantagsfall.

Lägg upp en bild på hur det ser ut idag under diskbänken så får du nog bättre svar hur du bör gå vidare med ditt blandarbyte!
 
  • Gilla
johsvan
  • Laddar…
Så här ser det ut idag, visar bilden tillräckligt?

Sett nedifrån är det väl:
1. Inkommande vatten ,kopparrör ->
2. mutter (antar klämring?) ->
3. kulventil (Ballofix) ->
4. mutter (med klämring, fäster idag mot kopparrör upp till blandare. Här vill jag istället fästa mot soft pex-rör till blandare)
 
  • Bild på vattenrör och avstängningsventiler vid en apparat, troligen i ett utrymme som en krypgrund eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Räcker blandarens softpex ner till ballofixerna?!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Räcker blandarens softpex ner till ballofixerna?!
Yes, med marginal 👍
 
J johsvan skrev:
Yes, med marginal 👍
Kan även tillägga att kopparrören som syns överst i bilden är blandarens, dvs. går direkt in i blandaren utan någon skarv. Misstänker att det är någon äldre variant som användes innan blandare hade softpex.
 
@Krilleman Har du några fler tankar efter svaren ovan? :)
 
Är det utvändig gänga i änden på nya blandaren?
 
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Är det utvändig gänga i änden på nya blandaren?
Nope, den ser ut så här:
 
  • Flexibla metallslangar på trägolv, används troligen för vatten, gas eller hydraulik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J johsvan skrev:
Nope, den ser ut så här:
Okej, såg ut som nedan i måttskissen från länken så blev fundersam, då ska du väl bara behöva 2st nya klämringar till kulventilen, gärna förstås deras egna märke så att allt blir rätt!

Edit: alltså av samma tillverkare som kulventilen.
 
  • Teknisk ritning av rördelar med måttangivelser och anslutningar, möjligvis relaterad till VVS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Okej, såg ut som nedan i måttskissen från länken så blev fundersam, då ska du väl bara behöva 2st nya klämringar till kulventilen, gärna förstås deras egna märke så att allt blir rätt!

Edit: alltså av samma tillverkare som kulventilen.
Okej, det låter logiskt, då blir det samma montering som på gamla blandaren.

Bara för att förstå, vad hade nackdelen varit med att använda halvkopplingarna som jag länkade i första inlägget?

Tack för svar!
 
J johsvan skrev:
Okej, det låter logiskt, då blir det samma montering som på gamla blandaren.

Bara för att förstå, vad hade nackdelen varit med att använda halvkopplingarna som jag länkade i första inlägget?

Tack för svar!
Precis.

Vet faktiskt inte, har aldrig använt sånna, men en sak är väl om kulventilen, som ju är av klämringsvariant, inte har slätända, då kan tätningen skäras sönder, men 10mm kopplingar brukar ha slätända ändå, men kan säkert variera mellan tillverkare, jag är bara amatör, så jag försöker bara hålla mig till Vatette för dom har bra anvisningar och bra utbud och smidigt att få tag på.
Utöver det så låter jag @Krilleman svara på det
 
  • Gilla
johsvan
  • Laddar…
Krilleman
Ska man dra en koppling på slätända så är det alltid bra att aktuell koppling är godkänd för detta.

Likt Vatette där det dokumenterat står i klartext:

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf

En tabell som visar handåtdragningsvarv för muttrar och PEX-rör baserat på nyckelvidd.

Så det enklaste är att följa monteringsanvisningen för aktuell produkt för korrekt typgodkännande.

Mitt råd är alltid att använda Vatette som dokumenterat klarar "allt"! Jag använder uteslutande denna tillverkare inom yrket.

Således blir rekommendationen att byta kulventiler, då Broen Ballofix inte är godkända för detta dokumentmässigt.

https://www.broen.se/media/4137/broen-ballofix-kulventil-med-klaemringskopplingar-se.pdf

Monteringsanvisning för en kulkran (BROEN BALLOFIX) med klämringkopplingar, användningsområden och kompatibla rörtillämpningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.