murak
Hej på er!

Jag har en villa på 110 kvadratmeter med en elpanna från -92. Jag har funderingar på att köpa en modern elpanna som man kan bygga på med andra värmekällor, framförallt en luftpump och solpaneler. Jag skulle behöva lite hjälp med vilken panna som kan passa samt så skulle jag vilja veta lite mer hur det här med solpaneler fungerar praktiskt. Kort sagt, alla tipps välkommna :)

Jag kommer troligen ha tillgång till en beg panel på 12 kvadrat vilken jag vill sätta på garagetaket och sedan via kulvert ladda in till elpannan som sitter i farstun. Panelen kan sitta i söderläge ca 30-40 graders lutning (typisk garagetaks lutning). Ska jag sattsa på en mindre panna inne (ca 250 l) och en acktank på kanske 500 l i garaget eller bara ett expansionskärl i garaget och en större panna inne (500 l)? Jag bor på Gotland och vi har gott om sol.

vidare undrar jag om det är någon som vet något om denna panna:http://m.pricerunner.se/sp/nibe-compact-300-sol.html

Den verkar väldigt billig men har ändå möjlihet till solpanel.

Jag uppdaterar tråden när jag får fler idéer :)

Edit1: Hur hindrar jag systemet från att koka på sommaren?
Hur varmt måste vattnet från panelen vara för att pannan ska ta emot det? Räcker det med 30 grader (vilket man kanske kan komma upp i en solig novemberdag?)
 
Redigerat:
murak skrev:
Hej på er!

Jag har en villa på 110 kvadratmeter med en elpanna från -92. Jag har funderingar på att köpa en modern elpanna som man kan bygga på med andra värmekällor, framförallt en luftpump och solpaneler. Jag skulle behöva lite hjälp med vilken panna som kan passa samt så skulle jag vilja veta lite mer hur det här med solpaneler fungerar praktiskt. Kort sagt, alla tipps välkommna :)

Jag kommer troligen ha tillgång till en beg panel på 12 kvadrat vilken jag vill sätta på garagetaket och sedan via kulvert ladda in till elpannan som sitter i farstun. Panelen kan sitta i söderläge ca 30-40 graders lutning (typisk garagetaks lutning). Ska jag sattsa på en mindre panna inne (ca 250 l) och en acktank på kanske 500 l i garaget eller bara ett expansionskärl i garaget och en större panna inne (500 l)? Jag bor på Gotland och vi har gott om sol.

vidare undrar jag om det är någon som vet något om denna panna:[länk]

Den verkar väldigt billig men har ändå möjlihet till solpanel.

Jag uppdaterar tråden när jag får fler idéer :)

Edit1: Hur hindrar jag systemet från att koka på sommaren?
Hur varmt måste vattnet från panelen vara för att pannan ska ta emot det? Räcker det med 30 grader (vilket man kanske kan komma upp i en solig novemberdag?)
Jeg har 12 m2 plan solfangere som lader på 4 m3 vann. Har solstyring av typen diemasol c den tar seg av lading og kokesikkring. Det vil jeg tro de fleste syringer gjør. Den starter ikke pumpa under 40 grader i panelene og må ha en delte t tank-paneler på min 10. Når det kommer til koking har det ikke vert noe problem for min del men med kun 500 l og 12 m2 blir det nok mere aktuelt. På solstasjonen kan jeg sette max temper på tanken . Det vil si, hvis det er for varmt kjører den varmen opp i panelene på kveld/natt så den skal ha plass til å ta i mot mere sol dagen etter.
Med 12 m2 paneler er det ikke uvanlig at jeg lagrer 50-60 kwh i døgnet på fine sommmerdager. 500 l fra 40-100 grader er delta 60. Hvis jeg ikke har regnet feil er det 34,8kwh. Panelene er riktig nok mindre efektive jo varmere det blir i tanken.
Det er vel noen som er flinkere enn meg på tallene men dette var mine første tanker :) lykke til.
 
Nibe 300 sol är en varmvattenberedare. Det du behöver är en ack-tank med varmvattenberedning. tex http://www.stocksbro.se/produkter/dalatanken/systemfoerslag.aspx Oftast sättes en elpatron i den övre tredjedelen på tanken som ser till att varmvattnet håller 55-60 grader där. Detta gör tyvärr att det i stort sett bara är de undre 2/3 som kan laddas med solen och tom med 750 liters tank är 12 kvm onödigt stort. Sätter du tex en mindre elberedare i serie med varmvattnet från tanken får du lite mer volym för solen att jobba mot. Acktanken fungerar som en elpanna+solvarmvattenberedare och du får möjlighet att komplettera med andra värmekällor när du sedan vill vmantladxxxxx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
exerg skrev:
Nibe 300 sol är en varmvattenberedare. Det du behöver är en ack-tank med varmvattenberedning. tex [länk] Oftast sättes en elpatron i den övre tredjedelen på tanken som ser till att varmvattnet håller 55-60 grader där. Detta gör tyvärr att det i stort sett bara är de undre 2/3 som kan laddas med solen och tom med 750 liters tank är 12 kvm onödigt stort. Sätter du tex en mindre elberedare i serie med varmvattnet från tanken får du lite mer volym för solen att jobba mot. Acktanken fungerar som en elpanna+solvarmvattenberedare och du får möjlighet att komplettera med andra värmekällor när du sedan vill[bild]
Ts lurer jo på hva han kan gjøre for å forhindre koking. Kan jo hende dette 12 m2 panelet er noe han ikke betaler mye for. Vi må ta utgangspunkt i at han skal bruke det. Hva med å dekke til 50% av panelet sommerstid ? Billig enkel løsning. Men som jeg personerlig ser det så er solfanging og små tanker bortkastet tid og penger. Får få kwh for pengene.
 
Idag används mest partiell förångning som ett vedertaget kokskydd men har solfångaren lite sämre verkningsgrad och att materialet tål det så ger ett högre tryck i solfångaren en högre kokpunkt. Monteras sedan solfångaren på garageväggen i 60 grader är risken minimal även vid strömavbrott. Ett annan trevligt sätt är att köpa en pool:wow: den kokar inte i första taget.
 
murak
Stort tack för era svar!

Jag har nu lärt mig skillnaden på en elpanna och en varmvattenberedare, tack för upplysningen :) Jag har svårt att hitta alla marknadens pannor samlade på en plats, har ni något tipps på bra sida som saluför eller där man kan jämföra de flesta märkena? Jag är i första hand intresserad av "rätt" panna för mej, men det hade varit kul att veta vad den billigaste elpannan med inbyggd solslinga kostar. En tekniktank med elpatroner hade varit en lösning, men då jag har begränsat utrymme i "pannrummet" (farstun) och gott om plats i garaget tror jag att jag lutar åt en acktank i garaget och en vanlig elpanna med solslinga i farstun. Här är en bild jag knåpat ihop:

solsystem01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer inte göra rördragningen själv, men om ni har kommentarer på systemet så skriv gärna!

Jag tänker mig en acktank på 500-1000 liter och inte större av den anledningen att det tar längre tid för panelen att värma upp en större tank på vår/höst än en liten. Alltså borde jag kunna nyttja panelen mer under året. Har jag tänkt rätt?

Det stämmer att jag kommer få panelen billigt, den är över från ett annat större bygge där man har kopplat fyra stycken av dessa paneler mot en acktank på 1500 liter, som sedan värmer en verkstadslokal via Eurovent (?) (radiator med fläkt) och när det går även laddar mot en acktank + vedpanna i ett bostadshus.


Kommentera gärna! Det är lärorikt =) Tack så länge!

Edit1: Av nyfikenhet, är det skillnad i verkningsgrad (för värmning av vatten) på en elpanna och en elpatron i en tekniktank?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.