Har vart i tankarna på att köpa en bänkdiskmaskin och även kollat genom några trådar där det diskuteras om varför man inte ska koppla diskmaskinen direkt till kranen på grund av trycket. Därför undrar jag om det är möjligt att göra något liknande som på bilden jag så vackert ritat upp. Man sätter alltså en tratt i slangen istället för att skruva den direkt på kranen. Tratten får såklart fästas på något sätt så sen sitter, men att ha en tratt borde väl inte vara så annorlunda mot att skruva på den direkt? Vattnet flödar fortfarande konstant mot diskmaskinen men när den inte släpper in mer vatten så åker allt bara ur tratten ner i diskhon och skapar inget tryck mot kranen.

Är jag helt ute och cyklar eller hade något sådant funkat? Hade det kanske låtit väldigt mycket att ha vattnet forsande ”fritt” ?
 
  • Köksdiskbänk med en tratt, kran och disk i bakgrunden; områden är övermålade av sekretess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm tratten.

Skaffa en riktig blandare med uttag för bänkdiskmaskin tex FM Mattson 9000E II, RSK 8309099
 
  • Gilla
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Glöm tratten.

Skaffa en riktig blandare med uttag för bänkdiskmaskin tex FM Mattson 9000E II, RSK 8309099
Ska tilläggas att jag bor i hyresrätt (studentlägenhet). Känns inte som dom är pigga på att fixa med sånt, eller vad tror du
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Svårt att se på bilden, men finns det en utgång för diskmaskinen under diskbänken? Slang underifrån och upp genom skåpet bara?
 
albertolausson albertolausson skrev:
Ska tilläggas att jag bor i hyresrätt (studentlägenhet). Känns inte som dom är pigga på att fixa med sånt, eller vad tror du
Kan du inte själv byta kökskran får du väl anlita någon som kan. Även om det kostar en slant är det mycket bättre och billigare att ta kostnaden nu, än att reparera de skador som kan uppstå om man gör som du först tänkt.
 
albertolausson albertolausson skrev:
Ska tilläggas att jag bor i hyresrätt (studentlägenhet). Känns inte som dom är pigga på att fixa med sånt, eller vad tror du
Du kan ju inte ha vattnet rinnande i 1-2 timmar, varje gång du ska diska. Det blir många hundra liter. Det kommer nog bli frågor om din vattenförbrukning. Särskilt om du inte betalar för vattnet.
Dessutom behöver diskmasinen tryck på vattnet. Maskinen har bara en pump för att tömma maskinen. Spoltrycket kommer av vattentrycket. Med en tratt, kommer vattnet bara rinna in i maskinen.
Så tyvärr kommer det varken fungera, eller vara populärt.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du kan ju inte ha vattnet rinnande i 1-2 timmar, varje gång du ska diska. Det blir många hundra liter. Det kommer nog bli frågor om din vattenförbrukning. Särskilt om du inte betalar för vattnet. Dessutom behöver diskmasinen tryck på vattnet.
Så långt håller jag med. Glöm trattlösningen!

A AG A skrev:
Maskinen har bara en pump för att tömma maskinen. Spoltrycket kommer av vattentrycket.
Här håller jag inte med. Nog har de flesta normala diskmaskiner både en avloppspump och en spol-/cirkulations-/omloppspump. Annars skulle en kallvattenansluten diskmaskin bara spola/diska med kallvatten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här håller jag inte med. Nog har de flesta normala diskmaskiner både en avloppspump och en spol-/cirkulations-/omloppspump. Annars skulle en kallvattenansluten diskmaskin bara spola/diska med kallvatten.
Ska erkänna att jag inte alls är säker. Jag har dock aldrig hört talas om att en diskmaskin haft problem med någon spolpump, bara tömningspumpar. Det säger visserligen inte mycket. Men spoltryck med varmvatten är ju inget problem utan pump. Se bara varmvattnet i kranen. Det värms i en behållare, och trycks iväg med kallvatten.
Inte heller detta är ett bevis för att diskmaskiner saknar spolpump.
MEN, det intressanta är iallafall att ide'n med tratten inte är så god.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
albertolausson albertolausson skrev:
Ska tilläggas att jag bor i hyresrätt (studentlägenhet). Känns inte som dom är pigga på att fixa med sånt, eller vad tror du
Ja den sista idioten är inte född än verkar det som! Hur ska du göra när det blir stopp i avloppet och vattnet rinner för fullt i kanske 9 timmar när du är i skolan?
 
Det finns anslutningen som du kan skruva på den befintliga kranen. Har aldrig använt dessa själv så jag är osäker på hur bra dom är. Kromad duschadapter med dubbla uttag och en omkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.