Hej!
Håller på och bygger ett Attefallshus på tomten och har tänkt köra avloppspump för att transportera bort vattnet från toalett, dusch och handfat.

Första tanken var att koppla utloppet direkt på anslutningen ut mot det kommunala. Det har dock visat lite lite svårare än beräknat då det inte finns några VVS ritningar för min tomt samt avloppet ligger nedgrävt på nästan 3m djup.

Däremot har jag en tvättstuga med handfat i stora huset som jag funderar på om man kan koppla in sig på istället?

Blir ju i så fall inte direkt till toalett stammen utan det är ett smalare ca 45mm handfatsrör som delas av tvättmaskinen när den är igång.

Tror ni det borde funka? Borde väl inte vara något enormt tryck från avloppspumpen efter att det har färdats ca 40m från attefallshuset?
 
Det kan fungera om höjdskillnaden ej är för stor, med rätt fall och tillräckligt djupt nedgrävt. Är det en Saniflo pump du tittat på så skall de enligt specifikationerna klarar upp till 100m rörlängd.
 
Själva avstånde tror jag inte ska vara något problem. Är en Grundfos Sololift wc-3 pump, men den verkar ju ha liknande specar. Blir nog bara ca 1m höjdskillnad från attefallshuset till tvättstugan.

Det jag var mest fundersam över om man får/kan gå in på ett avloppsrör för handfat istället för toalett.. Men antar att all skit går samma resa ändå i slutänden? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.