Jag sitter här med svansen mellan benen och skäms lite meeeen då är det ju tur att detta forum finns!

Håller på att renoverar en hel del och skulle igår koppla in avlopp och blandare i badrummet som för övrigt är färdigt. Hade tidigare tittat bland de medföljande delarna och konstaterat att det där går att få ihop men jag lyckades inte igår kväll. Hoppas att jag bara var trött och gjort en tankevurpa.

Förutsättningarna är ett handfat med utlopp 32 mm och ett vägg avlopp med 50 mm muff som sticker ut från väggen. Mellan rören är det ca 100 mm och de diffar ca 20 mm i höjdled (det går att höja vattenlåset 50-70 mm men det hjälper ju knappast).

Köpte en förminskning/gumminippel 50-32 mm men muffen är ju inte 50 så det sket sig, i med en rörstump så var det löst. Tänkte använda det böjbara rören för att koppla ihop men det är ju ca 600 mm långt med 32 mm anslutning i ändarna, kapar man det i rätt längd så är den vågiga delen av slangen närmare 40 och passar då inte i 32 osv.

Känns mig rätt lagom frustrerad igår och tänkte för en sekunda att skicka ut handfat och kommod genom fönstret, tur att fönster är för litet ;)

Hur kopplar jag enklast ihop avloppet?

Bifogar en bild på förutsättningarna
 
  • Avloppsmuff som sticker ut från badrumsvägg bredvid vattenlåsets vitrör, installationsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kommer röret uppifrån från, är det inget vattenlås där ? Dom brukar gå att justerar, annars mät frän överkant rör till överkant hål i muffen, kan gå med 2 st 30 graders eller 15 graders böjar
 
J jonaserik skrev:
Vad kommer röret uppifrån från, är det inget vattenlås där ? Dom brukar gå att justerar, annars mät frän överkant rör till överkant hål i muffen, kan gå med 2 st 30 graders eller 15 graders böjar
Det du ser till höger är vattenlåset, ursäkta dålig bild.

Hmm, kanske inte är svårare än så. Får åka hem å mäta lite!
 
Jag var nog bara lite trött och tankspridd, en flexslang och rätt muff så var det snabbt löst!

Varför krångla till det liksom
 
  • Installation av en flexibel avloppsslang kopplad till en vattenlås under köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.