A
Ska bygga en bastu i mitt badrum. Det finns en befintlig tre faskoppling på väggen.
Min elektriker säger att jag måste dra en treledar kabel enkomt för aggregatet.
Är det verkligen nödvändigt?
Om aggregatet inte levererar full kraft gör inget. Det är ändå över dimensionerat
 
Verkar konstigt, blir ju bara 1300 watt per fas = 6 A

Protte
 
A
Menar du att jag eller elektrikern har rätt :)
 
Treledad kabel används till 1-fas (fas, nolla och skyddsjord). Om effekten är 4kW så går den med största sannolikhet på 3-fas och då borde befintlig anslutning räcka mer än väl, men elektrikern kanske vet något som inte vi vet?
 
koppla in den på trefas uttaget :)
Om det inte är ett 1-fas agg.
 
A
Jag utrycker mig fel. Han vill dra en egen trefas kabel. Tre faser , nolla och jord :)
 
A
Det är ett trefas eller två fas agg.
 
A
Han sa ngt om att kabeln är för tunn i det uttaget.
 
Som sagt var, om den belastar alla tre faserna jämnt så blir det relativt låg effekt per fas (1300W/6A). Jag har svårt att se att kablarna ska vara för klena för det.
Har du något inkopplingsschema som visar hur värmeelementen är inkopplade?
 
A
Återkommer med inkopplingsschema :)
Tack för svaren
 
Du bör utgå ifrån att elektrikern som sett anläggningen på plats har rätt. Det finns en oskriven regel att större förbrukare ska ha sin egen gruppledning. Om denna "befintlig tre faskoppling på väggen" inte används till något idag, sitter lämpligt till och är dimensionerad för en bastu så bör den gå att använda, rent allmänt utan att veta hur det faktiskt ser ut här. Det finns vad jag vet ingen regel som säger att bastugruppen ska dimensioneras för en viss minsta effekt på bastuaggregatet, så det kan i princip räcka med 3 x 6 A.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
A
Etikett på maskin med specifikationer, Type LVF.06, 380V 3~, 6kW, från Bahco Komfort, Enköping Sweden, med installationsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Såhär ser kopplingsschemat ut. Ska jag även ta ett foto på vägg anslutningen? Det var på 6 kw. Bastun kommer bli 1,5 m2, golvyta, så jag tror att om den bara levererar halva effekten så kommer det räcka hur bra som helst. Så länge det inte finns några risker med att ansluta den till befintlig trefas koppling.
Det hade nog räckt med ett mycket mindre aggregat.
 
Dra fram 3-fas. Då värmer den upp fortare. Vad är problemet med att dra fram 3-fas?
 
A
Det är hyresrätt så slipper jag dra fram en ny matning så gör jag gärna det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.