Hej på er,

Vi har köpt ett hus som ska få bergvärme till våren men just nu sitter det elradiatorer. Problemet är att jag måste byta några trasiga och de ”nya” som jag kommit över har 5 kablar, de gamla har bara 3st.
som jag förstår det är de två extra kablarna för att elementen ska styras centralt?

Frågan är kan man koppla in bara 3st av kablarna till det nya elementen och skippa styrningen eller blir det fel då?

bild på uttagen, gamla kopplingen och på nya elementet med 5 kablar.

Tack på förhand!
 
  • Öppen elektrisk installationsdosa med synliga ledningar på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning, plastklämma, kabel, skruvar, väggen i bakgrunden, närbild, hålls i hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kontakt kopplad till vägg, beige, skruvad, kablar, industriell bakgrund, vertikala linjer, grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten termostat med inställningsrattar, möjligtvis i ett äldre värmesystem, delvis dold genom en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringspanel med instruktioner på flera språk, inställningar för radiatorer, skruvanslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En upp-och-nervänd papperskorg med häftapparat ovanpå står på en svart yta. Text och logotyp är spegelvända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementet måste inte kopplas in med nattsänkning och anslutna slavradiatorer, det fungerar utan.

Jag antar att du har kontrollerat att spänningen på både gamla och nya radiatorn är 400 V?

Enklast är att byta stickpropp på den nya radiatorn. Se till att koppla de två faserna och skyddsjorden rätt i den trepoliga stickproppen. Trådarna för nattsänkning och slavradiator får man lägga åt sidan i stickproppen, eller klippa bort om de inte får plats.
 
Tack för svar! Då är det som jag trodde. Ja, båda är 400V. Skulle du koppla nya elementet med 3-poliga kontakten och bara kapa kablarna som är över eller skulle du byta hela boxen till den 5-poliga men bara koppla 3?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elementet måste inte kopplas in med nattsänkning och anslutna slavradiatorer, det fungerar utan.

Jag antar att du har kontrollerat att spänningen på både gamla och nya radiatorn är 400 V?

Enklast är att byta stickpropp på den nya radiatorn. Se till att koppla de två faserna och skyddsjorden rätt i den trepoliga stickproppen. Trådarna för nattsänkning och slavradiator får man lägga åt sidan i stickproppen, eller klippa bort om de inte får plats.
 
Det jag föreslog var att byta stickpropp. Det är enklast, säkrast och kräver inte behörighet om det skulle kännas bättre. Du har ändå ingen nytta av den nya anslutningsdosan eftersom du inte har några trådar i den fasta installationen för nattsänkning och slavradiatorer.

Prata inte om antalet ledare här. Det säger liksom ingenting om hur det ska kopplas. Använd de termer som anger funktionen på varje ledare. Det blir enklare att förstå.
 
Tack då förstår jag


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag föreslog var att byta stickpropp. Det är enklast, säkrast och kräver inte behörighet om det skulle kännas bättre. Du har ändå ingen nytta av den nya anslutningsdosan eftersom du inte har några trådar i den fasta installationen för nattsänkning och slavradiatorer.

Prata inte om antalet ledare här. Det säger liksom ingenting om hur det ska kopplas. Använd de termer som anger funktionen på varje ledare. Det blir enklare att förstå.
 
Ska du bara byta stickpropp så bör du även koppla bort dom "överblivna" ledarna som går från elementet till stickproppen. Den ena är matning till ett slavelement och kommer att bli spänningssatt så fort elementet slår till.
Klipper man bara tråden så har man en ände som då och då har full spänning.
Mitt råd är att byta anslutningsdosa till den som följer med det nya elementet, inte svårare men lite säkrare.
 
Tack, det var det där med att någon av ledarna skulle bli spänningssatt som jag var orolig för.
Blir till att byta hela dosan.

E elmont skrev:
Ska du bara byta stickpropp så bör du även koppla bort dom "överblivna" ledarna som går från elementet till stickproppen. Den ena är matning till ett slavelement och kommer att bli spänningssatt så fort elementet slår till.
Klipper man bara tråden så har man en ände som då och då har full spänning.
Mitt råd är att byta anslutningsdosa till den som följer med det nya elementet, inte svårare men lite säkrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.